• parro87

Hur lång tid hade ni på er att planera?!

Jag och min sambo har bestämt att vi ska gifta oss juni 2015 och tänkte att det är lagom att börja sätta igång och planera nu till sommaren. Så vi har ett år på oss lite drygt att fixa med allt..är det lagom?
    Har hört att det kan ta lång tid med klänningen och annat och då är det bra att man är ute ett år innan så man har god tid på sig. Men hur lång tid hade ni på er?
    Vi ska ha ett så rätt så stort bröllop med ca 120 gäster och allt som allt, utan resan kommer gå på 100.000 ca. Så jag vill ju gärna ha lite tid på mig och inte stressa allt för mycket..men vad tycker ni, är ett år lagom? :)

• Svar på tråden Hur lång tid hade ni på er att planera?!
  • jessi85

Jag tycker ett år är lagom, absolut. Min sambo friade i mitten av november och vi gifter oss i mitten av juni, så vi har sju månader på oss. Känns som att det räcker bra för oss. Vi har beräknat ungefär samma kostnad som ni, hoppas på mindre dock haha, och runt 100 på gästlistan.

• daniiel

Ett år känns som det vanligaste tycker jag. Lagom.. ptja, det är ju bra att vara ute i god tid gällande vigselplats, festlokal och ibland klänning osv. Lite beroende på. Kan vara skönt också att slippa stressa, hinna tänka igenom beslut både en och två gånger och känna att man har tid på sig att få saker och ting som man vill ha dom.

Vi började planera, och bokade kyrkan, i februari 2011 och gifte oss i augusti 2011, så vi hade ca 6 månader att planera. Det gick också alldeles utmärkt. Vi har ett par bekanta som drog ihop och planerade sitt bröllop på ca 1-2 veckor. Även det blev bra.

Det beror nog en hel del på vilken typ av bröllop man vill ha samt hur man är som person.

• parro87

Okej! Sambon har ju friat för väldigt länge sedan men sen helt plötsligt döck det upp två små knattar oplanerat så vi fick lägga det lite på hyllan ;) men han sa att han skulle friaom nu i sommar :)
    Ja vi har satt max vad det för kosta och blir det billigare blir man ju bara glad, man kan ju göra en hel del själv också :)

• Isasa

Ett år brukar väl de flesta avsätta ungefär. När jag gifte mig förra gången hade vi sex månader på oss (30 gäster ca 30.000 , det var alldeles lagom för oss. Den här gången är vi lite oeniga. Min sambo vill ha lite större bröllop (60 gäster ca 40.000 och då kan vi nog gifta oss först i början av nästa år (av ekonomiska skäl). Medan jag skulle kunna ta den enklare varianten (15 gäster ca 10-15.000 bara för att få göra det så fort som möjligt. Längtar så! Men har man redan pengarna så KRÄVS inte ett helt års planering. Man kan göra det på några månader oxå (förutsatt att lokal, fotograf, frisör etc är lediga den önskade tidpunkten).

• Larssonmaria86

Vi började planera dagen efter min sambo friade den 16 januari förra året och gifter oss nu den 7 juni så hade cirka 1,5 år och jag tycker nästan det var för lång tid för har hunnit ändra mig så många gånger :P 
    Men och andra sidan när vi skulle boka vår kyrka så var den redan uppbokad det datumet vi ville ha så fick ändra datum fast vi var ute i så god tid. Jag tror det viktigaste är att boka kyrka, lokal, fotograf och sådana stora saker i god tid (cirka ett år) och sen kan man hålla på och planera och ändra detaljer under tiden :) 
    Min klänning köpte jag i oktober och då fick jag den redan efter 1,5 månad men hade jag beställt samma klänning nu så hade det tagit fyra månader då trycket på klänningar är ju större på våren så är nog bra att beställa klänningen ett halvår innan iaf.

Lycka till med planeringen, det är jättekul :D 

• parro87
    daniiel skrev 2014-02-27 13:37:07 följande:
    Ett år känns som det vanligaste tycker jag. Lagom.. ptja, det är ju bra att vara ute i god tid gällande vigselplats, festlokal och ibland klänning osv. Lite beroende på. Kan vara skönt också att slippa stressa, hinna tänka igenom beslut både en och två gånger och känna att man har tid på sig att få saker och ting som man vill ha dom.

Vi började planera, och bokade kyrkan, i februari 2011 och gifte oss i augusti 2011, så vi hade ca 6 månader att planera. Det gick också alldeles utmärkt. Vi har ett par bekanta som drog ihop och planerade sitt bröllop på ca 1-2 veckor. Även det blev bra.

Det beror nog en hel del på vilken typ av bröllop man vill ha samt hur man är som person.
    Lite varför jag vill ha god tid på mig är ju lite en pengafråga också. Jag hade kunnat gifta mig här och nu men vill gärna ha fin klänning, våra nära och kära, någon stans att vara och god mat så då behöver vi spara lite till ;)
  • daniiel
    parro87 skrev 2014-02-27 13:41:10 följande:
    Lite varför jag vill ha god tid på mig är ju lite en pengafråga också. Jag hade kunnat gifta mig här och nu men vill gärna ha fin klänning, våra nära och kära, någon stans att vara och god mat så då behöver vi spara lite till ;)
    Precis, man har ju olika önskemål kring hur man vill ha sitt bröllop samt olika förutsättningar. Därför är det så olika gällan hur länge man planerar osv. Men som sagt, ett år är ganska vanligt och det kan ju vara bra att vara ute lite i tid och att hinna spara ihop pengar är ju också något som många måste ta med i beräkning. Jag tror nog det kommer bli jättebra :)
  • parro87

Okej så om jag förstått det rätt så ska man boka lokal,kyrkan, fotograf först, ungefär ett år innan? :)

Har inte så mycket koll på det där alls vart man ska börja, vet bara vad jag vill ha haha ;)

• daniiel

Så fort man vet när man vill gifta sig, så är det bra att börja boka lokaler. Vissa kyrkor går inte boka så långt i förväg som ett år, men då får man veta när man kan boka. Men ja, att ha en tid för vigsel samt en lokal för eventuell middag/fest är en bra ände att börja i. Efter det kan man börja beta av andra saker :)

• parro87

Tänkte bara fråga istället för att starta en ny tråd..men hur många av er kommer köpa sin klänning och hur många kommer hyra den? :)

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Sambon tycker hyra, den kommer ju bara användas en gång i livet och sen hänga inne. Jag håller väl med honom men är fortfarande lite kluven.
    Handlar det om en stor skillnad med pengar..sparar man in mycket om man bara hyr?

Svar på tråden Hur lång tid hade ni på er att planera?!