Anonymitetsfunktionen
Jag har varit medlem här på forumet i ca ett år, och ställer mig frågande till anonymitetsfunktionen. Det känns som att den i vissa fall används när man vill "kasta skit" eller när man blivit irriterad på något.
Jag förstår att det finns lägen då anonymitetsfunktionen är befogad, t.ex. då ämnen som är väldigt privata eller känsliga diskuteras. Men många gånger väljer folk att svara anonymt även om deras inlägg mycket väl skulle kunna skrivas med den vanliga signaturen; dvs. inte speciellt känsliga eller privata.
Ett påhittat exempel: någon startar en tråd och skriver anonymt att hen tror att hen är oönskat gravid. Då svarar någon (också anonymt) "styrkekram, jag hoppas du hittar en lösning du själv är nöjd med".
Vad tycker ni andra, tar folk för lätt till möjligheten att vara anonym, eller är det bra som det är? Skulle man kunna fundera på en skärpning av när det är tillåtet att vara anonym, eller ska man kunna diskutera precis vad som helst anonymt? Om man ska kunna vara anonym i alla lägen, varför då kräva inloggning? Vissa forum kan man ju kommentera utan konto, dvs. som gäst.
Jag vill inte klandra någon som startat icke-privata trådar anonymt, jag vill snarare diskutera fenomenet rent generellt.
Hoppas ni förstår vad jag menar!