• Ehp

9, 14 eller 18k?

Efter att ha kollat runt lite på ringar så har jag sett att de oftast finns i 14 eller 18k och vissa i 9k, jag har förstått att det har med guldhalten att göra och ju mindre guld desto hårdare är ringen, både jag och min blivande har väldigt fysiska arbeten där ringen förmodligen kommer slitas på en del, så en hårdare ring skulle inte vara helt fel, och att det blir lite billigare är ju självklart också positivt.
    Men jag undrar om det är nån märkbar skillnad på utseendet eller om det blir nån skillnad på utseendet med åren när man har lägre karat än 18?

• Svar på tråden 9, 14 eller 18k?
  • filibustern

nja med åren vet jag faktiskt inte, men 9K gulr är ju mindre "guldig" i färgen, än 18K. ju mer K ju mer färg helt enkelt. 

vi har titanringar (slår ett slag för det materielet om ni vill ha hållbara och billiga ringar!) med 18K guld. det är då det vi fått information om.

lägger upp en närbild på våra. jag har gult guld (den hö).

• Ehp
    filibustern skrev 2014-03-01 13:44:50 följande:
    nja med åren vet jag faktiskt inte, men 9K gulr är ju mindre "guldig" i färgen, än 18K. ju mer K ju mer färg helt enkelt. 

vi har titanringar (slår ett slag för det materielet om ni vill ha hållbara och billiga ringar!) med 18K guld. det är då det vi fått information om.

lägger upp en närbild på våra. jag har gult guld (den hö).

Tack för svar
    Jag gillar också titanringar, min förlovningsring är i titan men när vi förlova oss var jag höggravid så när jag sen skulle minsta den lite så fick vi veta att det inte gick att göra på ett snyggt sätt. Sen lästa jag även att de inte går att klippa om det skulle behövas så vet inte om man vågar köpa de :)
  • filibustern
    Ehp skrev 2014-03-01 13:55:28 följande:
    Tack för svar
    Jag gillar också titanringar, min förlovningsring är i titan men när vi förlova oss var jag höggravid så när jag sen skulle minsta den lite så fick vi veta att det inte gick att göra på ett snyggt sätt. Sen lästa jag även att de inte går att klippa om det skulle behövas så vet inte om man vågar köpa de :)
    BS. är det rent titan så går det både att storleksändra och att klippa! :) jag har förminskat min 2 ggr tro ja. :) 
  • filibustern

detta kopierade jag från titanringar.com:

"Det finns hårdare smyckeslegeringar av titan, t.ex. "6/4 titan" men detta titan innehåller bara 90% titan. Resterande är aluminium och vanadium. Denna legering är 3 gånger hårdare än rent titan men helt omöjlig att vid eventuellt behov storleksändra. Dessutom är det omöjligt att såga av en sådan ring om den "fastnat" på fingret. Detta är anledningen till att vi inte tillverkar några ringar i 6/4 titan" 
    Glad 

• Ehp
    filibustern skrev 2014-03-01 13:56:58 följande:
    BS. är det rent titan så går det både att storleksändra och att klippa! :) jag har förminskat min 2 ggr tro ja. :) 
    filibustern skrev 2014-03-01 13:59:58 följande:

"Det finns hårdare smyckeslegeringar av titan, t.ex. "6/4 titan" men detta titan innehåller bara 90% titan. Resterande är aluminium och vanadium. Denna legering är 3 gånger hårdare än rent titan men helt omöjlig att vid eventuellt behov storleksändra. Dessutom är det omöjligt att såga av en sådan ring om den "fastnat" på fingret. Detta är anledningen till att vi inte tillverkar några ringar i 6/4 titan" 
    Glad 
    Jaha, va bra. Då ska jag börja kolla på titan igen Glad  
  • filibustern
    Ehp skrev 2014-03-01 14:02:52 följande:
    filibustern skrev 2014-03-01 13:59:58 följande:

Glad 
    Jaha, va bra. Då ska jag börja kolla på titan igen Glad  
    gör det! även swepol håller på med rent titan. det är därifrån våra kommer. :) (genom guldfynd) lycka till! :D
  • Ehp
    filibustern skrev 2014-03-01 14:04:15 följande:
    gör det! även swepol håller på med rent titan. det är därifrån våra kommer. :) (genom guldfynd) lycka till! :D
    Tack för tipsen :)
  • filibustern
    Ehp skrev 2014-03-01 14:05:55 följande:
    Tack för tipsen :)
    bara kul att hjälpa till! 
Svar på tråden 9, 14 eller 18k?