• Hallonsylt

Vad spenderar ni på kläderna?

Jag har satt en budget på 6000kr för en bröllopsklänning men har inte riktigt koll på hur långt jag kommer med det och om det räcker för den rätta klänningen. Ska tilläggas att jag inte behöver ha det dyraste finaste mest exklusiva, men på min bröllopsdag vill jag inte ha en sommarklänning från H&M även om det går bra många andra dagar.
    Kläderna till min m2b har fått en budget på 2000kr då vi tänkte hyra en frack. Nu surrar han om att designa en egen skräddarsydd men för ungefär samma summa så det skiljer sig inte nämnvärt.

Jag vill ha fyra tärnor (eller fem om det blir min m2bs syster också..) och m2b vill ha en best man och ev. någon marshalk eller två till. Plus en brudnäbb som är runt 5 års ålder då.
    Summan går snabbt upp och jag funderar på att fråga om vi kan hjälpas åt att betala kläderna till brudföljet. För mig är det viktigast att dom känner sig fina i kläderna och att det följer färgtemat och klädkoden, men det är inte så viktigt att klänningarna ser exakt likadana ut.

Hur mycket ni spenderar/har ni spenderat på kläderna till bruden, brudgummen, brudtärnor, marshalker och brudnäbbar/näbbar. Hyrde ni? Köpte ni nytt/begagnat? Betalade ni tärnor och marshalkernas kläder?

• Svar på tråden Vad spenderar ni på kläderna?
  • MissTC
    Min klänning går på 7900:- plus lite extra ca 1000 för att sy upp o lite sånt räknar med ca 500:- (max 1000 för skor 2000:- max för slöja     Sen kommer jag ärligt inte på om det är något mer man behöver? Trosor kanske =P BH kommer ja inte kunna ha för jag kommer redan kvävas på bröllopet av min klänning =P Så att försöka få ner någon BH vore meningslöst om jag vill överleva vigseln. Har axelbandslös klänning därför sitter den så tajt...
  • JW2014

Det är ju inte bara klänningen ;) det är underkjol, trosor, bh strumpor eventuellt en korsett osv. Mina kläder kommer nog landa på 16000kr sammanlagt. Min sambo äger redan en ny skräddarsydd frack och en ny kostym så han använder nån av dom :) Tärnor och marskalker får själv välja och betala sina kläder . Vi vet att marskalkerna och tärnorna ofta går på tillställningar med hög klädkod och därför har mycket passande kläder . Vi har inget speciellt färgtema utan kör bara klassiskt med vitt, silver och röda rosor :)

• TheD

Vi betalade för tärnans och marsalkens klädsel samt tärnas hårfixning. Min klänning 2100:- tärnans 995:- brudgym + marskalk 3000:-. Full frackklädsel dvs inkl skor, fluga osv. Fick med slöja, smycken, underkjol och handskar. Hade ingen slöja för jag ville inte känna mig som 5 år men underkjolen använde jag.

• Hallonsylt

Okej! =) Jag tog inte med det men ca 7600 totalt för brudkläder (underkläder, strumpbyxor, slöja etc.)

MissTC; det låter som att du har en lite väl tajt klänning? :) Jag kommer att ha en med axelband, tror jag.. Åh alla dessa beslut! Drömmer

JW2014; Ja det är sant att dom klär upp sig. Det skulle jag gjort i alla fall :) Men vi kommer inte ha klädkod frack, även om min kille har det. Och då vill vi att hans bror som ska vara best man också har det. Och jag vill vara med och hitta klänningar tillsammans med mina tärnor. (Inte för att styra och ställa, men för att det är en kul grej och jag vill att klänningarna ska matcha varandra i alla fall.)

Vårt färgtema är inte bestämt ännu, det lutar åt den klassiska vita och röda rosor, eller så blir det diskret rosa. Kanske går att kombinera dessa.. Hmm..

• Maria466

JAg tror att min och brudnäbbens klänningar går på runt 1000:-, min m2b:s moster ska sy kläderna. Hans kläder ska vi kolla efter på second hand butiker. Då vi ska ha rockabilly tema på kläderna och han har en "raggar-väst" i svart skinn hemma, så det är byxor och skjorta vi ska kolla pån 

• Hallonsylt

TheD; Det låter som snälla siffror för mig. Jag hade inte tvekat att köpa följets kläder också om det inte vore för att det är väldigt många... :) Men nu får jag tänka ett varv till där.

• Hallonsylt

Maria466: Ja det är ju också ett alternativ. Själv pysslar jag väldigt mycket och syr en del. Däremot har jag så svårt att värdera det jag gör till mig själv. Därför vill jag nog köpa brudklänningen. Men det är ju såklart ett alternativ till tärnorna och framför allt brudnäbben, det är både roligt och det värderar jag mer :)

• MissTC

Hehe aa fast vill man va fin så får man lida pin =P Ne den sitter väldigt bra, o den töjer sig lite med efter att man haft den på sig. Jag är väl bara inte så van vid tajta kläder så därför var kanske första reaktionen - ne men den här kör vi på, jag får helt enkelt inte andas =P

• Maria466

Den här klänningen ska min brudnäbb på 3,5 år få i lila duchesse-tyg 

• TheD

Vi tyckte det var självklart att betala brudföljets klädsel.

Svar på tråden Vad spenderar ni på kläderna?