• lk09nni

Finöl till självkostnadspris eller fulöl gratis?

Jag och min fästman har fastnat i en diskussion om baren.
    Antingen beställer vi en massa flak fulöl från Tyskland och bjuder på gratis, eller så köper vi finare flasköl från småbryggerier på Systemet och säljer dessa till självkostnadspris i baren för ca 20 kr. 

Jag har varit ganska mån om att "är det fest så ska det bjudas" och vill inte ha betalbar, särskilt eftersom festen är hemma på familjens släktgård och inte på någon restaurang eller så. Min fästman däremot menar att framför allt hans kompisar inte riktigt skulle kunna hantera gratisöl, och vill hellre ha betalbar och finöl för att hålla festen lite i styr. Pengarna handlar egentligen inte om att vi är snåla utan helt enkelt att han vill försöka begränsa drickandet på något sätt...

Jag förstår vad han menar och tror faktiskt inte vi har råd att bjuda på finöl till alla hans kompisar om de dricker lika mycket som han säger. Han räknar på ca 7 öl per pers, bara till festen, vilket jag tycker är klart i överkant efter middag med vin, öl, snaps, fördrink och avec! Men tydligen dricker vissa karlar så mycket. Själv blir jag helt sänkt efter tre glas vin!

Just nu lutar det åt min fästmans alternativ samtidigt som jag tycker att det känns lite fult med självkostnadspris... Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Finöl till självkostnadspris eller fulöl gratis?
  • Mathildatiger

Jag röstar för finöl till självkostnadspris. Är inte så mycket för fulöl själv och det är tråkigt om folk blir jättefulla.

• jessi85

Alltså det känns ju festligare med bra, god öl och självkostnadspris kan vara ett sätt att hålla nere fylla (och slöseri, inga halvfulla burkar överallt). Det är väl vanligt att ha dricka till självkostnadspris på bröllop.

• lk09nni

Skönt att ni verkar tycka det är OK! Vissa jag har snackat och läst med är väääldigt noga med att påpeka hur snålt det är att ta betalt på bröllopet... I vår situation handlar det ju inte så mycket om det, men jag var/är lite orolig att någon ska ta illa upp...

• jessi85
    lk09nni skrev 2014-03-07 09:38:20 följande:
    Skönt att ni verkar tycka det är OK! Vissa jag har snackat och läst med är väääldigt noga med att påpeka hur snålt det är att ta betalt på bröllopet... I vår situation handlar det ju inte så mycket om det, men jag var/är lite orolig att någon ska ta illa upp...
    Vi kommer också ha självkostnadspris efter middagen, och jag tycker inte att snålt att göra som vi och bjuda på fördrink, förrätt, middag med vin/öl och efterrätt med kaffe och avec och sen ta lite betalt för alkoholen när festen börjar. Vårt gäng är också glada i alkohol ;) och en helt fri bar skulle nog kunna resultera i lite för mycket fylla.
  • Plättis

Utifrån min egen umgängeskrets och grabbarna som kommer dyka upp på vårt bröllop (inklusive massor av bekanta som med jämna mellanrum frågar när vi ska gifta oss så de får komma på fest) skulle jag säga finöl och betalbar. Eller rent av fulöl och betalbar, men då kanske ta en tia per öl. Det beror ju helt på hur folk beter sig när det kommer till alkohol. Eftersom jag vet EXAKT hur mina pojkar (alltså de vi umgås med till vardags) hanterar alkohol finns en risk att det blir hutlösa överpriser bara för att de ska hålla sig på en städad nivå... 

Jag tycker inte att bara för att man gifter sig så ska man se till att alla vänner och bekanta får en gratis fylla. Lyckligtvis är min sambo med på noterna och vet hur grabbarna beter sig också. Dock har han räknat ut att brudgummen inte ska behöva betala för sin alkohol, det är väl därför han är så kolugn

• bettansss

Jag betalar hellre lite grann för finare (och GODARE) öl än dricker gratis som inte är så gott. Vi hade betalbar på vårt bröllop och jag tycker inte att det är konstigt om man blir bjuden på bröllop men måste betala för drickan på festen. Speciellt inte när man nu har lite bättre koll på vad allt annat kostar i samband med bröllop. 

Plättis skrev 2014-03-07 09:58:48 följande:
    Jag tycker inte att bara för att man gifter sig så ska man se till att alla vänner och bekanta får en gratis fylla. Lyckligtvis är min sambo med på noterna och vet hur grabbarna beter sig också. Dock har han räknat ut att brudgummen inte ska behöva betala för sin alkohol, det är väl därför han är så kolugn
    Haha, hade faktiskt tänkt att jag skulle betala för mig själv även om det var mitt eget bröllop, men de flesta gästerna slogs om vem som skulle betala de få gångerna jag (och mannen) var framme vid baren så det kan han nog räkna med! :) 
Svar på tråden Finöl till självkostnadspris eller fulöl gratis?