Varför så svårt att respektera åsikter?
Någon startade nyligen en tråd om att det var dålig stämning här på BT. Jag håller med, men kanske inte av samma skäl som hon. Jag har nämligen sett tendenser till att folk bara vägrar respektera andras åsikter. Har sett trådar där trådstartaren förvisso kanske haft lite märkliga åsikter om saker och ting, men det har ju ingen betydelse, åsikter ska man respektera även om man inte håller med om dem!
Det är ren mobbing i en tråd, trådskaparen hånas med "skämtbilder" och tal om att hennes åsikter är fåniga - VAD är det för trist sätt att bemöta andras åsikter på? Jag trodde det till största delen var vuxna människor som hängde här, och i kronologisk ålder är de nog det, men de beter sig verkligen inte som vuxna!
Jag tycker också ts har fel, men skulle aldrig drömma om att bemöta hennes åsikter så som många i den tråden gör. Jag anser att man alltid ska respektera andras åsikter även om man inte håller med. Självklart ska man kunna argumentera emot, men att inte komma med några argument alls utan bara ladda upp en tecknad bild är respektlöst och ger knappast intryck av att personen själv har så vettiga åsikter.
Varför är det så svårt att respektera andras åsikter även om de går stick i stäv med ens egna? Ts ställer en bra fråga i sitt, enligt egen utsago, sista inlägg i tråden: Gör ni likadant i "verkliga livet"? Säger åt någon att dennes åsikter är fåniga? Viftar ni med en tecknad bild framför näsan på dem?
Det är ju rena dagisfasonerna!
Som sagt, man ska givetvis argumentera emot om man inte håller med, men med det sätt som många gör det på där framstår man som en person som inte respekterar andras åsikter och många framstår dessutom som väldigt barnsliga. Och det är inte bara just den tråden jag tänker på, men det var den jag såg senast och reagerade starkt på.
Jag antar att ni själva vill bli bemötta med respekt när ni skriver något? Varför inte ge andra ssamma respekt?