Jag tänker så här: du kan inte kräva att en möhippa ska bli exakt så som du vill men du kan kräva och/eller vara väldigt tydlig med att du inte kommer gå med på att genomföra sånt som du absolut inte vill.
Jag tycker inte att en möhippa måste innehålla något skämmigt överhuvudtaget och jag tycker inte att en möhippa måste innehålla uppdrag heller. Jag anser att när brudens vänner planerar möhippan så ska de planera den utifrån vad bruden vill, för det är brudens dag och det är helt irrelevant vad vännerna tycker att en möhippa "ska" innehålla, det enda som de ska gå efter är vad bruden vill göra, inget annat. Jag tycker inte att det finns något som en möhippa måste innehålla.
Jag förstår inte varför det finns föreställningar om att en möhippa "måste" betyda att bruden ska skämmas ut med utklädning och/eller uppdrag. OM bruden gillar sånt, jamenvisst då är en sån hippa hon ska få...men vill hon inte ha en sån hippa så ska hon slippa. Bruden ska inte behöva gå runt och hoppas att vännerna ordnat "snälla uppdrag" som hon går med på för att vännerna tjatar och vill skämma ut henne.
Jag tycker inte att det är okej att tjata på bruden att hon ska göra sånt som hon inte vill och om man som vän som planerar hippa är det minsta tveksam till hur bruden vill ha sin hippa så ska man fråga den blivande mannen som kan försöka luska lite om han inte redan vet hur bruden vill ha hippan.
TS, OM det skulle visa sig att dina vänner av någon anledning har fått för sig att en möhippa "måste" innebära utklädning och/eller nåt annat du inte vill göra så ska du inte känna dig tvingad att göra det dom planerat. Du kan vägra att göra sånt du inte vill. En möhippa måste inte innebära att bruden blir utskämd och utklädd! Vill du inte bli utklädd, vägra klä dig i utklädningskläderna. Vill du inte genomföra sånt som du tycker skämmer ut dig, vägra, gör det inte.
Visst det är ju tråkigt om de planerat en massa och så vill du inte göra det dom tänkt, men jag tycker att ingen (vare sig det är möhippa eller om man är i annat socialt sammanhang) ska behöva lida och tvingas genomföra aktiviteter som man absolut inte vill. Jag tycker att det borde ligga i dina vänners intresse att du verkligen har roligt och känner dig bekväm och avslappnad på din möhippa.
Jag ville ha en lugn möhippa med middag och typ bowling, och det fick jag.
Jag och min tärna hade pratat om hur jag ville ha det utifall att hon skulle ordna en hippa. Jag tog aldrig för givet att det skulle bli en hippa men jag sa helt enkelt till min tärna och en del andra vänner att "om ni skulle få för er att ordna en hippa så kommer jag inte gå med "typiska möhippegrejer" som utklädning, uppdrag eller liknande.....Om ni börjar tjata på mig om sånt då går jag hem eller ringer blivande maken så han hämtar mig...och det är i så fall INTE jag som förstört hippan, utan ni som förstört hippan pga bristande respekt för mig och jag skulle bli väldigt sårad om ni har så lite respekt för mig." Lite hårt och kanske lite väl övertydligt kan man kanske tycka men jag ville verkligen inte ha en sån där hippa med uppdrag och utklädning och liknande. Jag litade på att min tärna skulle fixa en sån hippa som jag ville ha men jag var orolig att någon annan skulle få för sig att planera något "knäppt" bakom både min och tärnans rygg eftersom jag fick höra en del snack om hur "híppor ska vara" och det gjorde mig orolig.
TS: säg till dina att du absolut inte vill ha utklädning, uppdrag och sånt och att du inte kommer genomföra en sån hippa. OM de ändå försöker ha en sån hippa så kan du vägra och åka hem. Det skulle jag gjort.