Hur får man ihop sitt bröllop på Ven?
Vi planerar gifta oss nästa sensommar/höst. Helst vill vi gifta oss på Ven men det verkar lite krångligt bland annat med lokal. Nån här som har varit på ven-bröllop eller har tips?
Vi planerar gifta oss nästa sensommar/höst. Helst vill vi gifta oss på Ven men det verkar lite krångligt bland annat med lokal. Nån här som har varit på ven-bröllop eller har tips?
Jag skulle åka till Ven i somras och kollade på Ven-trafikens hemsida (hittade den via www.skanetrafiken.skane.se) och där fanns vidare länkar bl.a till restauranger på Ven. Hittade då enrestaurang som ordnade bröllop så surfa du i mina fotspår och se vad du hittar.
Lycka till! :)
Har hittat flera ställen på Hven, men de verkar inte kunna ta emot så många gäster. Vi blir nog runt 100. Ett alternativ är ju att ha festen på fastlandet men det blir lätt bökigt att flytta alla gästerna.
Har fått tips om att Prästasvängen ska kunna ta 100 gäster. Nån som har erfarenhet av dem?
Flyttar upp
Bubbla!
Jag undrar bara hur det kommer sej att ni vill gifta er på Hven?
Jag o min sambo förlovade oss där i sommras o har pratat om att kanske gifta oss där också! Det är en fantastiskt vacker ö!
/Bom
Hej!
Jag var på Ven för några veckor sedan och då övernattade jag på Prästasvängen. Restaurangen var dock stängd för säsongen, så jag hade ingen möjlighet att prova deras mat. Själva lokalen såg trevlig ut. Vi bodde i en av deras enrumslägenheter och den var helt ok. Standarden var jämförbar med vandrarhem.
Hej Bom, Vi var på Ven i sommras och hade det jätttemysigt. Främst vill vi gifta oss för att det är en fin ö och en jättefin kyrka. Vi bor i malmö men känner ingen anknytning till nån kyrka här. dessutom känns det trevligt med övernattande gäster. Förhoppningsvis blir det många som stannar över natten så att man kan träffas dagen efter bröllopet.
Bubbla!
Vi har heller ingen anknytnig till nån kyrka här hemma... Min m2b friade utanför st Ibbs kyrka så det vore underbarat o få gifta oss där.
O visst hade det varit kul o få träffa alla gästerna nästa dag med! E ju lite trisst om alla åker hem på natten!
Det vore jättekul om du berättade mer om dina planer!!
Mvh Bom
Vad kul att du också är intressseras av bröllop på Hven. Har ni satt nåt datum än?
Vi ska dit i början på december och titta på de festlokaler vi har att välja på. Det som verkar kunna passa är Prästasvängen eller Backafallsbyn. Vi har drygt 100 personer på gästlista så vårt problem är att hitta en stor festlokal på ön. När vi var där i somras var det ett par som hade bröllopsfest på Hamnkrogen (eller vad den heter) och det verkade jättemysigt, men där rymms inte så många.
Bubbla.
Vi ska gifta oss den 5 augusti 2006 så det är långt kvar...
Vi kommer nog inte bli så många, kanske runt 40st.
Det jag bekymmrar mej mest över är övernattningen. Vill ju helst att alla sover på samma ställe.. O ska vi eller gästerna stå för den kostnaden?
När är det ni ska gifta er?? O var?
/Bom
Vi hoppas också att så många som möjligt sover över men vi kommer inte att stå för den kostnaden. Det finns gott om övernattningsmöjligheter på Hven och ni är ju ute i god tid.
Vi siktar på att gifta oss 4/9 har bokat kyrkan St Ibb, men det hänger som sagt på om vi hittar en lämplig festlokal.
Flyttar upp!
Bubbla!
Hur går det för dej? Hittat någon lokal ännu?
Lycka till!
Bom
Bom - Vi ska i väg om ett par veckor och titta på framför allt Prästasvängen och Backafallsbyn. Passar lokalerna är det väl dags att börja förhandla om priserna sedan.
Nu har vi varit o kollat på lokalerna. De aktuella lokalerna är Prästasvängen vid Tunaby och Backafallsbyns konferenscenter. Sammanfattyningsvis kan man säga att det ena alternativet blir väldigt trångt, de har vad jag förstått aldrig haft mer än 96 gäster, men det kan nog bli mysigt om de får ihop det. Det andra alternativet blir väldigt dyrt men å andra sidan mer åt det perfekta hållet.
Nu väntar vi med spänning på offerter från båda.
så spännande!!! Berätta mer!!! Jag skulle själv inte kunna välja, det e fantastiska ställen båda 2! Lycla till!!
/Bom
Min dåvarande svåger gifte sig i St Ibb´s kyrka och hade middagen på prästasvängen. Det var ett jättefint bröllop i början på augusti med häst och vagn och allt. Jag var inte inblandad i alla förberedelser inför bröllopet, men jag skulle nog ta kontakt med den lokala prästen. De brukar kunna ge en tips, i synnerhet eftersom Hven är så litet och alla bofasta känner varann.