• CJ5

Trubadur dj eller?

Hej brudar.
    Hur gör gör ni med musik?
    Jag har lyckats skaka fram några lappar att spendera på musik. Men hur gör man det bäst? Vill man ha en trubadur under middagen? Halva middagen och sen första dansen? Bara under själva festandet efteråt? Eller vill man ha en dj på dansgolvet efteråt? Hur gör ni och hur har det varit på bröllop ni varit på? Vad har vart bra/dåligt med det?

• Svar på tråden Trubadur dj eller?
  • Sörön10

Så här skulle min priolista sett ut:

*Vigselmusik! Ett måste på bröllop tycker jag! Det är ofta där alla känslor börjar vibrera i luften, näsdukar nyttjas och snörvlande människor förenas i kärleksrus!

*Första dansen och kanske ett par låtar till efter middagen. 

*Fortsatt till dansen. Detta kan man dock byta mot en bra dj eller helt enkelt en bra LÅST spotifylista!

Tycker absolut inte man behöver ha en trubadur under själva sittningen. Då sitter ju folk och pratar, det surras, hålls tal, hurras osv. Isf kanske en skiva väldigt svagt i bakgrunden som muzak men det behövs nog inte egentligen.

Ska ni ha allsånger räcker det ju om ni ber nån som är lite tonsäker som kanske kan sätta igång sångerna, de behöver ju inget komp! 

Det är alltså mina åsikter!

• Anonym

Vi anlitade till slut en som är med oss hela dagen och levererar alla delarna - då vi också hade samma funderingar länge om man ska ha band eller dj. Vi hade ett möte i förra veckan och allt känns kanon, kan rekommenderas till er som både vill ha sång och musik i kyrkan och livemusik och dj på kvällen.

• CJ5

Vi har musik i kyrkan. Min morbror och min sambos systers dotter. Det är just till kvällen.
    Men kanske räcker med spotify på dansgolvet sen då..

• RobSab

Vi har orgelmusik i kyrkan samt solosång med piano och sen dj på hela festen.

Det handlar ju egentligen om vad man gillar. Vilken typ av musik liksom. :)

Hoppas du hittar nåt du gillar!

• niriel

Vi hade ett band som spelade under hela festen. Dyrt, men klart värt det. Trubadur under själva middagen skulle jag avråda från, speciellt om ni har äldre gäster eller gäster som hör lite sämre. Mycket ljud gör att samtal blir väldigt, väldigt svåra att snappa upp och om man då hör lite sämre (jag gör det till exempel) blir det nästan omöjligt att faktiskt föra ett samtal. Vad gäller musik i kyrkan har vi vänner som är svinduktiga semiproffs, så vi fick det av dem i bröllopspresent. 

Jag har nog bara varit på bröllop som har haft livemusik med band eller trubadur, aldrig med en DJ. Och jag tror att det viktigaste med musik till festen är att provlyssna hur bandet/trubaduren låter! Några vänner till mig hyrde in ett band "ohörda", de var inte alls bra och de var inte alls nöjda, sånt är så himla tråkigt..

Svar på tråden Trubadur dj eller?