• swdnchick

OSA till telefon eller email?

Hej kära BT!

Vi behöver lite hjälp! Vi ska gifta oss i juli och det börjar bli hög tid att skicka ut inbjudningarna. Enda problemet är att vi inte vet hur gästerna bör OSA.

Min blivande tycker att vi borde ha våra telefonnummer så att gästerna kan OSA till oss. Men min tärna och mina föräldrar tycker att det är bäst med en email adress som gästerna kan OSA till. En email adress kan man ju alltid nå, och är aldrig upptagen med annat, plus då slipper vi kanske samtal på bröllopsdagen. Men alla gästerna har ju antingen mitt eller min blivandes nummer så de kan ju ringa och störa ändå. Jag har egentligen velat att min mamma ska ta hand om OSA, något som hon själv tycker är helt ok, men blivande vill inte det, eftersom han vill att vi ska ta hand om OSA själv.

Hur har ni gjort?

Tacksam för många svar!

• Svar på tråden OSA till telefon eller email?
  • iso

vi gav alternativ, dvs både telefon och e-mail. det funkade bra tycker jag. vi såg till att få alla svar själva också, kändes smidigast. 

• Ninisen

Vi har både och, email och telefonnummer till vårt värdpar. Vi skaffade ett email-konto bara till bröllopet och lämnade inloggningsuppgifterna till det kontot till värdparet. Plus att vi skapade en gästlista på en annan sida som handlar om bröllop. Även dessa inloggningsuppgifter fick värdparet.
    På det här sättet kan kontrollfreaket i mig ha koll men inte behöva ta hand om anmälningarna helt och hållet. För oss är det ett perfekt sätt att hantera det hela.

• swdnchick
    Ninisen skrev 2014-05-11 22:21:47 följande:

Vi har både och, email och telefonnummer till vårt värdpar. Vi skaffade ett email-konto bara till bröllopet och lämnade inloggningsuppgifterna till det kontot till värdparet. Plus att vi skapade en gästlista på en annan sida som handlar om bröllop. Även dessa inloggningsuppgifter fick värdparet.
    På det här sättet kan kontrollfreaket i mig ha koll men inte behöva ta hand om anmälningarna helt och hållet. För oss är det ett perfekt sätt att hantera det hela.

Vilka är ert värdpar? Alltså vilken relation har ni till dem? Är det ni själva som betalar för bröllopet men har ett värdpar ändå? Hur formulerade ni inbjudan så att det låter som att ni bjuder in trots att ni har ett värdpar? Det ställer till mycket problem för oss tycker vi. Vi tänker väl lite att det det låter svårt att ha OSA till någon annan, om det inte är den personen som bjuder in till bröllopet.
  • Ninisen

Vårt värdpar är min bror och svägerska. Vi har skrivit så här i inbjudan:
    Trots våra principer har vi, NN & NN bestämt oss för att bli make och maka. Vi skulle bli väldigt glada om ni; (de inbjudnas namn) ville dela denna dag tillsammans med oss. etc etc OSA senast den 15/8 till vårt eminenta värdpar: XX & XX, telefonnummer till värdparet samt mailadressen.

Vi står själva för bröllopets kostnader, jag fick bidrag till maten i 40 års present från mina föräldrar, men i övrigt är det vi som betalar. Vi valde att ha ett värdpar för att få avlastning både med förberedelserna och under bröllopsdagen, det blir mycket som man ska ha i huvudet ändå. 
    Jag tror inte att man kan missförstå vem det är som står för bröllopet med den formulering vi valde. När jag gifte mig första gången (18 år sedan) betalade mina föräldrar bröllopet och då stod deras namn längre upp i inbjudan och jag har för mig att det stod något typ: Vi, NN & NN inbjuder XX & XX att med er närvaro hedra vigseln mellan vår dotter...........
    Inga svårigheter att räkna ut vem som bjöd in då.

• Alyllyra

Vi hade både och, OSA via telefon till någon av våra mammor alternativt maila till en mail som vi alla fyra (våra mammor och vi) hade koll på så att inget missades. Sen stämde vi regelbundet av med morsorna om vilka som hade svarat så att vi hade lite koll. Huvudanledningen till att vi gjorde så var för att slippa ta alla frågor och kunna fokusera på planeringen.

Vi hade inget officiellt värdpar, däremot hade mammorna lite "koll" på stället och på allt runt omkring.

• niriel

Vi hade bara per telefon om jag minns rätt. Mest för att det inte skulle bli några missar, som att "ojdå, e-postmeddelandet försvann visst" eller att någon skulle skriva fel adress eller så. Men jag kanske är onödigt hispig på just den punkten, jag vet inte. Telefonnummer fungerade väldigt bra, vi hade mobilnummer så jag tror (inte säker) att vi fick några jactack på sms också.

Svar på tråden OSA till telefon eller email?