Den enda mat jag kommer ihåg från någon annans bröllop var den gång som maten tog slut. Vi var sista bordet som skulle få ta och det hade tagit jättelång tid eftersom buffén var uppbyggd som ett enda låååångt bord (där all mat stod framme direkt, det fylldes inte på något under tiden) och det var alltså bara en enda kö att stå i.
Flera av dom som hade tagit tidigt "skulle bara" och smet emellan för att ta en liten bit till av något extra gott.
Så vi på sista bordet fick dela broderligt på några få potatisar och de smulor som fanns kvar av kött och sånt (alla fula bitar med massa senor och grejor alltså)
Däremot vet jag att det var många som sparade våra festprogram (med menyer) för att ha som minne, dels för att det var gott och dels för att det var unikt med medeltidsmat och tema.
Flera gäster har plockat fram programmen när vi kommer för att hälsa på och har frågor om maten för dom har försökt laga själva eller tänkte prova att laga. Vi hade ju ett cateringföretag som lagade, så vi kan inte svara så ingående, men lite kan vi ju hjälpa till med att liksom komma ihåg hur det smakade eller hur det var gjort :)
Bästa maten för er är det som är genomtänkt, bra råvaror och räcker till alla ;)
Ett tips är att hålla en röd tråd både genom dukning/dekoration och mat.
Ex: Marint tema = räkor / musslor till förrätt (kan vara soppa eller terrin eller en gammadags räkcoctail eller liknande) och så någon fin fisk till varmrätt och om ni ska ha efterrätt så kanske det också ska kännas lite "marint" även om jag inte på rak arm kommer på något... Kanske bara dekorationerna då som blir "marina" ;)
Att tänka på att ge allergiker och vegetarianer / veganer likvärdig mat, eller att försöka hitta mat som alla kan äta är också en bra idé då det inte får någon att känna sig besvärlig eller utanför :)