Svårt att svara på då vi inte tänker lägga så mycket pengar på något utom maten.
Men jag svarade fotograf, för det är det jag verkligen hade velat lägga pengar på om vi hade haft råd.
När all maten är slut, klänningen undanhängd i garderoben och bandet avtackat så är ju liksom bilderna det man har kvar för att minnas dagen, så för mig hade det varit värt rätt mycket med en riktigt duktig fotograf. Nu kommer en nära vän att foto med min fästmans systemkamera, och jag hoppas det blir bra. Hon är duktig och har öga, och på fyra månader ska hon förhoppningsvis lära sig det viktigaste av det tekniska. Sedan är fästmannen grafisk designer, så han kommer göra all bildbehandling själv. (Där kan man väl säga att vi sparar lite, inbjudningar etc. kommer ju vara professionellt designade speficikt för oss, fast alldeles gratis, bara tryckkostnaden.)
Som det nu är har vi valt att ha maten i fokus, eftersom mat generellt sett är väldigt viktigt för oss, vi kommer båda från familjer där mat alltid har varit centralt, man samlas kring matbordet, man firar med extra god mat etc.
Klänningen har vi aldrig planerat att lägga särskilt mycket pengar på, det blir en kinaklänning. Mannens kostym likaså, även vi kanske allra helst hade velat köpa en nehru-rock by Eneroth, men de är så dyra att det nog ändå hade kommit efter annat.
Ringar är inte heller något jag vill lägga massor med pengar på, jag skulle vara obekväm med att bära en väldigt dyr ring varje dag, rädd för att tappa den etc. Dessutom vill jag av etiska skäl inte ha en ring med diamanter, och då blir det plötsligt så väldigt mycket billigare. Min favoritmetall är också silver.
Tårtan kommer min ena tärna att göra, hon är jätteduktig och har gjort flera bröllopstårtor. Det blir ju billigare än ett konditori, men det är inte av sparskäl vi kör på den lösningen.
Sedan kommer jag att spara in en del på "mig själv", göra make-up själv, håret likaså, inga nya smycken eller underkläder o.s.v. Den enda utsvävningen blir att avfärga håret, eftersom jag vill ha min egen hårfärg på bröllopsbilderna.