• Michaelan

Bröllop i Maldiverna - går det?

Hej! Jag och min sambo/fästman har länge funderat på att gifta oss utomlands då vi känner att ett kyrkligt bröllop här hemma inte passar oss. Min dröm har alltid varit Maldiverna men HUR går man tillväga för att genomföra detta rent praktiskt? Jag vet att det inte blir lagligt i Sverige om man vigs där, men min tanke är att vi ska gifta oss borgligt innan och ha cermonin på Maldiverna - men jag vill att det ska kännas som det riktigt bröllopet. Har googlat så att ögonen blöder men jag hittar ingen bra information, vi måste ju ha hjälp att boka och ordna med fotograf med mera. Finns det någon som har några tips eller som vet vart jag kan vända mig? Just nu känns det bara läskigt och så långt bort att jag inte får ordning på det.

Vore oändligt tacksam för svar!

Kram
    /Michaela

• Svar på tråden Bröllop i Maldiverna - går det?
  • Marie Malmö

Som jag har förstått det så får man inte gifta sig på Maldiverna om man inte är muslim. Men det är vanligt med "förnya löften"-ceremonier. Det kan nog de flesta resorts hjälpa till med. Kolla bara runt på deras hemsidor.

• Himla

Hmmm min kompis gifte sig på Maldiverna.....de är svenskar o bor i Sverige...

• Michaelan
    Marie Malmö skrev 2014-06-13 00:10:04 följande:

Som jag har förstått det så får man inte gifta sig på Maldiverna om man inte är muslim. Men det är vanligt med "förnya löften"-ceremonier. Det kan nog de flesta resorts hjälpa till med. Kolla bara runt på deras hemsidor.

Jo det har jag koll på men jag tänkte att vi gifter oss här hemma på papper men har cermonin på Maldiverna :) Då kommer vi också betrakta det datumet som bröllopsdatum. Jag har försökt kika runt på lite hemsidor men tycker att det är så svårt att veta vilka som är bra att ha och göra med.. Tänkte att det kanske finns någon som gjort samma sak och har lite tips och råd :)
  • Marie Malmö

Kolla på Tripadvisor, det finns hur mycket som helst om Maldiverna där! Du kan ju t.ex. söka på wedding+maldives på sidan.

• Michaelan
    Marie Malmö skrev 2014-06-13 17:28:49 följande:

Kolla på Tripadvisor, det finns hur mycket som helst om Maldiverna där! Du kan ju t.ex. söka på wedding+maldives på sidan.

Tack, det ska jag göra! Men vilken djungel av hotell det finns.. Med min beslutsångest så kommer jag aldrig hinna bestämma mig innan det är dags ;)
  • Marie Malmö
    Michaelan skrev 2014-06-17 09:55:18 följande:
    Tack, det ska jag göra! Men vilken djungel av hotell det finns.. Med min beslutsångest så kommer jag aldrig hinna bestämma mig innan det är dags ;)
    Förstår precis vad du menar! Det är skitsvårt! Vi valde bort de dyraste (men som man såklart helst valt om man kunde...) och så blev det några kvar.
    Valde först Veligandu och eftersom vi vill till två öar tänkte vi kombinera den med Kuramathi som ligger nära. Men sedan kom vi fram till att varken snorkling eller stränderna är tip top här så vi gick tillbaka till något vi ratat tidigare och till slut blev det Vilamendhoo (fantastisk snorkling och många kokospalmer, men smal strand) och Reethi Beach som har jättefin strand och bra all inklusive (där man kan äta på ALLA restauranger - precis som Kuramathi erbjuder).

Andra alternativ vi övervägde var t.ex. Komandoo, LUX Maldives (alltför dyrt under högsäsongen), Meeru Island (inte tillräckligt bra) och Angsana Ihuru (väldigt liten och mycket sandbags).
  • Michaelan
    Marie Malmö skrev 2014-06-19 15:58:23 följande:
    Förstår precis vad du menar! Det är skitsvårt! Vi valde bort de dyraste (men som man såklart helst valt om man kunde...) och så blev det några kvar.
    Valde först Veligandu och eftersom vi vill till två öar tänkte vi kombinera den med Kuramathi som ligger nära. Men sedan kom vi fram till att varken snorkling eller stränderna är tip top här så vi gick tillbaka till något vi ratat tidigare och till slut blev det Vilamendhoo (fantastisk snorkling och många kokospalmer, men smal strand) och Reethi Beach som har jättefin strand och bra all inklusive (där man kan äta på ALLA restauranger - precis som Kuramathi erbjuder).

Andra alternativ vi övervägde var t.ex. Komandoo, LUX Maldives (alltför dyrt under högsäsongen), Meeru Island (inte tillräckligt bra) och Angsana Ihuru (väldigt liten och mycket sandbags).
    Haha nu blev det en del mer att googla och fundera över - härligt! :) Tack för att du tar dig tid!
Svar på tråden Bröllop i Maldiverna - går det?