• bettan26

Bröllop och dop samtidigt ?1

Haloj!

Jag och min sambo har funderat på att gifta oss på vår dotters dop i september. Vigseln kommer vara en överraskning för alla och vi har tänkt att börja med vigseln (då jag vill ha en lätt bröllopskänning) så går vi tre in tillsammans till bröllopsmarschen. Men det jag undrar är om man kan ha vigseln sammtidigt med dopet då man ändå har kyrkan och sedan några veckor senare ha bröllopsfesten?!

Och på dopet bara ha dopfika och försöka ha fokuset på vår dotter och sedan ha en dag som bara är min och min sambos.

Någon som vart med om något likande?!

• Svar på tråden Bröllop och dop samtidigt ?1
  • Sofie R

Ja, och jag tycker det är så värdelöst! Bara för att det är praktiskt? Nä dop och bröllop hör inte ihop! Då är det bättre att ni gifter er någon annan gång om ni ville ha fokus på dottern den dagen.

• AnnsiA

Jag har varit på två st dop-bröllop! 

Det ena var min systers, det var inte ett överraskningsbröllop utan alla visste att det var både och den dagen. De tågade in och hade bröllopsbiten först i kyrkan, sen gick jag (som gudmor) upp till altaret med systerdottern som då döptes sen gick alla ut ihop. 
    Tyckte att det var jättefint och de slapp ha två fester = ekonomiskt & praktiskt, ändå väldigt fint. 

Andra gången var på ett namngivningskalas för m2b's brorsdotter, efter att alla hade ätit lite fika så ställde sig mannen upp framför borden som för att hålla tal men istället startade han låten "Bröllopsmarschen" och då kom hans fru in med en borgerlig vigselförrättare inför en tårögd skara :) 

Jag har inget emot att bli överraskad med bröllop, MEN det går inte att komma undan att dopet hamnar i skymundan när det är bröllop samtidigt, oavsett om det är officiellt eller om det är som överraskning! Kan vara bra att veta :) 

• Chicita

Som svar på din fråga - ja det kan man :)

Men det finns en del saker ni bör ha i åtanke
    1- Det är fler som tackar nej till att komma på dop än på bröllop och alltså kanske många missar något som dom annars skulle ha flyttat berg för att kunna gå på.
    2- Många gäster (speciellt äldre) känner sig dumma för att dom blev lurade. Dom hade med sig "fel" presenter (enligt dom själva) och dom får helt enkelt en dålig upplevelse av dagen.
    3- Det finns inte en chans att fokus kommer vara på er dotter den dagen. Hur ni än försöker styra det så kommer fokus vara "åååh vad fina ni var", "grattis till bröllopet", "varför SA ni inget, nu har jag ju ingen present till er"... osv
    4- Alla har inte så mycket semester att ta ut, och att gå på "bara" en fest ett par veckor senare när man redan har sett vigseln och gratulerat brudparet kanske då inte känns som en prioritet.

Så för att sammanfatta.
    Det kan bli jättebra.
    Men det kan också bli rörigt, besvikna vänner och släktingar som missar antingen det ena eller det andra. Och NI kan också bli besvikna om folk inte reagerar som ni hade hoppats.

Eftersom det inte kostar något att gifta sig i kyrkan så skulle jag antingen ha haft ett kombinerat dop/bröllop och bjuda in till just DET.
    Eller kört två separata tillställningar eftersom ni ändå tänkte ha två fester.

Svar på tråden Bröllop och dop samtidigt ?1