• haps

Måste man ha en solist??

Är det jättetråkigt om man inte har någon som sjunger på sitt bröllop? Blir det trist och oromantisk stämning utan musik? Finns det något annat man skulle kunna ha istället? Vill inte lägga massa pengar på en person som kommer och sjunger i 3 minuter, känns som onödiga pengar och har ingen kompis/släkting som sjunger heller..... :-/

• Svar på tråden Måste man ha en solist??
  • jessijessica

Om ni ska ha kyrklig vigsel så måste ni ju ha minst två psalmer och så är det ju in- och utgångsmusik också så det blir ju en hel del musik ändå :)

• AkJ

Precis, är det kyrkligt blir det ju en del musik ändå. Och om det är en borgerlig lite löngre ceremoni kan ni ju ha inspelad musik, om ni vill ha musik alls. Min bästa vän/mormor begravdes för några månader sedan och då vägrade jag solist. Prästen var superarg och jag fick verkligen bråka. Till slut gav hon sig när jag sa att den som ska sjunga på min mormors begravning är Pavarotti och om hon inte kunde fixa honom som solist så blir det cd. :) Och med det vill jag ha sagt: ni bestämmer och ska absolut inte ha solist om ni inte vill det. 

Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • haps

Det är ett kyrkligt bröllop och vi har valt två psalmer. När prästen ringde och bokade att vi ska träffas och planera inför vigseln så frågade han om vi skulle ha någon som sjunger så då kändes det lite som att det är något som "alla" har... 

Någon som vet om man kan be kantorn att sjunga en låt (ej psalm) eller brukar det inte gå till så? Vi skulle isåfall vilja ha Hallelujah på svenska av Py Bäckman... Tror ni han skulle säga ja till det? :)

• Chicita

Ni kan alltid fråga kantorn. Men om dom gör något utöver det som dom "ska" göra så kan dom ha rätt att ta betalt för det.
    Bara så ni är medvetna om det :) 

• haps
    Chicita skrev 2014-06-24 20:57:16 följande:

Ni kan alltid fråga kantorn. Men om dom gör något utöver det som dom "ska" göra så kan dom ha rätt att ta betalt för det.
    Bara så ni är medvetna om det :) 

Jag kan ju höra vad han säger iallafall. Har inte lust att betala massor får en sång... då får det va.
  • Chicita
    haps skrev 2014-06-24 22:32:23 följande:
    Jag kan ju höra vad han säger iallafall. Har inte lust att betala massor får en sång... då får det va.

Ja det är helt klart värt att fråga :) 

Har du tur så tycker han/hon bara att det är roligt att få spela (och kanske sjunga) lite mer :) 

• haps
    Chicita skrev 2014-06-24 22:53:13 följande:

Ja det är helt klart värt att fråga :) 

Har du tur så tycker han/hon bara att det är roligt att få spela (och kanske sjunga) lite mer :) 

Hoppas!!
  • Nyfiken gul , nu fru

vi hade kyrkvigsel och vi hade bara två psalmer och in och ut-marsch.  Det var ett mäktigt bröllop där själva cermonin i sig blev det stora kärleksbudskapet.

jag sjunger själv i kyrkokör och är flitigt anlitad solist men jag tycker inte man ska hacka sönder en vacker och stämningsfull vigsel med en massa musik som egentligen inte hör dit.  

Som brudpar hinner man inte uppfattar det som händer i alla fall, jag har hela vår vigsel filmad och tur är väl det för jag minns bara 5 min av hela vigseln, resten är borta i ett stort sammelsurium i skallen.  Det vore synd då om någon stått och sjungit och ansträngt sig och det liksom bara flyter förbi... 

vilket är hälsningen jag brukar framföra till dom brudpar jag blir anlitad för, ska man ha solist, välj något enkelt som alla känner igen och som det finns chans att minnas. 

• Chicita
    haps skrev 2014-06-24 23:47:18 följande:
    Hoppas!!

Jag håller tummarna för er :) 

Men annars går det bra utan musik också.
    Vill ni fylla ut med annat än prästens prat så kan någon (en vän eller släkting kanske) läsa en dikt. Eller så kan ni välja fler psalmer. Eller kanske fråga prästen om han/hon kan sjunga en hymn istället för att läsa en vers... 
    Det finns alternativ :) 

• Kjell Präst

Faktiskt är det klart vanligare, i de vigslar, begravningar och dop jag har, att det INTE är solist än att det är det. Det är alltså absolut inget måste!

• Sörön10

Ha bara solist om NI tycker och tror att det tillför nåt! Jag brukar råda mina brudpar att isf välja sånger som de gillar, är speciella för dem. Inte för nån annans skull.

Lycka till!

• haps

Tack för alla svar! Jag ringde kantorn idag och hon trodde inte att det skulle låta bra om hon sjäng den låten som vi valt... Så det var ju synd.

Dock har vi eventuellt en annan tjej som kan sjunga, en 12-åring som min mamma känner. Hoppas hon vill göra det! Annars struntar vi nog i det.

Svar på tråden Måste man ha en solist??