• nattaan

Att hitta präst utomlands

Hej!
    Jag bara undrar hur ni som har gift er utomlands har hittat präst. Vi har planerat att gifta oss i kroatien nästa år men hittar ingen präst att kontakta. Inte heller vilka lagar som gäller omman vill vigas på stranden. 
    Någon som vet?

• Svar på tråden Att hitta präst utomlands
  • AnnsiA

Jag vet inte hur det är i Kroatien, men jag började med att kolla på Svenska Kyrkans hemsida när jag skulle hitta präst i Italien.

Börja med att kolla om Svenska Kyrkan har vigselrätt i landet samt om de har någon präst där nere. Har dom det så ring/maila dit, har inte den/dom prästerna tid så kan de kanske rekommendera någon annan kyrka, de lär ha kontakter i området! 
    Har dom inte vigselrätt så får ni gifta er borgerligt i Sverige innan ni åker ner och så leta upp en präst som kan ha en välsignelseceremoni där nere istället.

Jag googlade fram vår präst efter att den enda prästen från Svenska Kyrkan i Italien var uppbokad. Det har varit meckigt då många var upptagna eller inte kunnat engelska men tillslut hittade vi en. 
    Lycka till! 

• nattaan

Vi kommer gifta oss borgerligt då kroatien inte finns med på svenska kyrkans hemsida.
    Hur googlade ni er präst? Får inte upp någonting :(

• AnnsiA

Jag googlade på typ ALLT innan jag hittade på "pastor in italia" och "pastor in firenze". 
    Testa pastor in croatia, church in croatia och church in xxx (staden/länet) ni ska gifta er i :) 

Svar på tråden Att hitta präst utomlands