Redo och mogen för äktenskap?
Jag pratade med en vän om det här med att gifta sig. Hen sa något som jag inte tänkte så mycket på just då men som sedan fastnade i mitt huvud.
"Jag är nog inte redo och inte heller mogen att gifta mig" sa hen, "Jag vill fortsätta att leva i mitt förhållande precis som det är, resa tillsammans, uppleva saker tillsammans, äventyr, kärlek, vardag, innan vi gifter oss."
Sen efteråt tänkte jag: vad är då skillnaden mellan att leva i en seriös relation, vara sambo/förlovad, ha ett gemensamt liv med allt vad det innebär med att hämta barn, laga middag, besikta bilen, ligga i soffan o kolla på film blandat med resor och upplevelser och att göra samma sak fast gift? Är det så att man upplever ett förhållande som lättare att ta sig ur om man inte är gift? Är man då ens redo/mogen för ett förhållande över huvud taget??
För mig, är det en markering att gifta sig att man hör ihop och vill visa att man hör ihop. En tydligare markering än att "bara" bo ihop. Men det är ju inte mindre seriöst för det. Det borde i alla fall inte vara det.
Om man har gemensamma barn, är det större skillnader på att vara gift och att vara sambo. Men varken jag eller min vän har barn med den vi skulle gifta oss med, så det hör inte riktigt till diskussionen.
Gift eller ogift, i min värld är ett seriöst förhållande precis lika seriöst som ett äktenskap. Vad tycker ni?