• Jennyc

Att betala, eller inte, för tärnorna

Jag får lite dåligt samvete. 

Vi ska gifta oss i oktober 2015. Men pga att vi älskar att resa, och reser en hel del så ville vi drar ner vår budget lite. Med det valde jag att inte stå för mina tärnors klänningar. 

Hur har ni gjort, eller planerar att göra när det kommer till att bekosta saker åt era tärnor?

Jag får lite kalla fötter och funderar på om det kanske ändå kan finnas utrymme för att ev stå för kostnaderna, om inte annat till en viss del.

Beslutsångest...!! 

• Svar på tråden Att betala, eller inte, för tärnorna
  • Jennyc

Det enda jag önskar är att de har samma färg på klänningarna. Sedan känns faktiskt inte modellerna lika viktiga.

Jag vill att de ska känna sig bekväma i sin klädsel och en modell passar dem och deras olika kroppar. Så de får lite fria händer. Vi "kräver" inte heller något pampigt, utan en enkel klänning från Nelly, HM eller liknande för någon hundring. 

Därför kändes det till en början ok att lägga fram det för dem. Men nu i efterhand så känns det lite, dumt. Men samtidigt läser jag i artiklar och böcker att man som tärna eller marschalk har fått en hedersutnämning och med det kan stå för de kostnaderna.  

Hår och make tänkte jag att vi kunde hjälpas åt med på plats. Jag har själv vald att inte ha någon frisör utan en vän som fixar en slarvig fläta eller liknande. Så inte ens jag som brud kommer ha någon påkostad styling. 

• Jennyc
    cecbj195 skrev 2014-08-12 10:49:29 följande:

Har du diskuterat detta med tärnorna och frågat hur de vill göra? Jag sa som det var till min tärna: att jag tycker ekonomi-diskussioner är jobbiga, gav henne några olika alternativ och att hon fick fundera lite. Hon gav dagen efter förslaget att hon står för sådant hon kan behålla, ex. kläder och skor, medan jag och min fästman står för hår, smink och blommor. Då får hon också bestämma hur hon ska se ut :)

Ja jag väntar på svar från dem. Vi är tyvärr lite spridda i landet och har med det lite svårt att samlas och prata igenom saker och ting.

Vi kommer stå för deras buketter och såna saker givetvis. Klänningarna vill jag gärna se i samma färg, som sagt. Tanken är aprikos. Vilket är en färg jag vet alla mina tärnor använt och använder vid andra tillfällen. Modellerna får de, också som sagt mer eller mindre fria händer till. Och jag har hittat många fina exempel för under 500:- 

Skor, enkla svarta. Något de flesta redan har hemma. 

Jag tycker inte att vi har några speciella krav, speciellt inte när det gäller en färg de redan använder och har hemma i olika plagg och modeller. Därav vågade jag säga att vi gärna ser att de står för den kostnaden själva. 

Nu vet jag inte hur de ställer sig till det pga att ingen har haft tid att svara på mitt mail än.

• Jennyc
    cecbj195 skrev 2014-08-12 11:09:30 följande:
    Vänta och se vad de svarar :) Känns ju som att du tänker lite som jag i den här frågan och jag tycker (såklart) inte att det är några konstiga krav du har. Men diskutera det med tärnorna. Du kan ju också föreslå att ni tar en tjejdag när ni tittar på/köper klänningarna. Då kan du fungera som lite bollplank och ni kan bolla idéer tillsammans plus att det kan bli en mysig dag för er, speciellt om ni bor långt ifrån varandra :) 

Ja givetvis väntar jag på vad de svara så jag får veta vad de tycker och tänker om saken. Det var mer jag som fick lite dåligt samvete nu i efterhand och ville höra hur andra har gjort och planerar att göra 

• Jennyc
    litenkaka skrev 2014-08-12 11:16:51 följande:

Vi står självklart för tärnklänningarna! Ett vröllop är ofta en dyr utgift som gäst och då behöva tvingas på en klänning man kanske inte ens gillar känns fel. Har ni önskemål får bi betala är min åsikt annars får de ta på sig vad de vill.

Först och främst skulle jag aldrig tvinga på någon av mina tärnor en klänning de inte ens gillar. Jag vet inte om du läst mina tidigare svar i tråden. Men jag vill utan tvekan att de ska känna sig fullt bekväma i vad de ska ha på sig. De ska vara en rolig och fin dag även för dem. Så att jag skulle tvinga på någon något är inte aktuellt.

För det andra så får de även, mer eller mindre, fria händer gällande modellen. Jag har inget krav på att tre personer med helt olika kroppar ska ha precis samma modell på sina klänningar. Det slutar bara med en klänning som inte sitter bra på något utav dem. Vilket innebär att de känner sig obekväma.

Något jag däremot önskar är att de ska ha samma färg. En neutral aprikos färg som passar hösten och vårt tema. En färg jag även vet att de alla tre använder och tycker om. 

Jag kräver inte heller en blåsa för 2000:- utan jag har hittat flera fina alternativ på både HM och Nelly för under 500:-

Skor, enkla svarta pumps eller ballerina. Något de alla tre redan har. 

• Jennyc

Jag tycker att det här är jätte svårt. 

Vi har också en relativt tight budget då vi faktiskt tänkt skjuta på bröllopet pga av att vi ska resa till Nya Zeeland i januari. Så vi kommer ha två stora, men mycket roliga, utgifter näst år. 

Tanken var från början att vi skulle stå för tärnornas klänningar men för att få allt att gå ihop så försöker vi spara in för att istället kunna lägga lite extra på middagen och helheten. Därav frågade jag mina tärnor om de fanns en möjlighet för dem att stå för sina klänningar. Färgen på klänningarna är inte bestämd än. Så de har alla möjligheter att vara med och påverka sina klänningar. Jag personligen gillar aprikos och jag vet att alla tre tärnorna också gillar den färgen därav föreslog jag den här i tråden som ett exempel.

Att fråga dem om detta kändes ok efter att jag läst på olika bröllopssidor osv att det är ett hedersuppdrag att bli tillfrågad som tärna och med det är det ok att tärnorna står för sina egna klänningar så länge man inte har några speciella eller överdrivna krav. Något jag anser att vi inte har, speciellt inte då de dessutom kan vara med att påverka färgvalet. 

Vi kommer däremot, givetvis, stå för deras buketter och sånt de inte kan använda igen som makeup och liknande. Samt att jag kommer kosta på oss tjejer en hotellnatt några månader innan bröllopet för en liten tjejkväll med bubbel och annat smått. Plus att vi kommer bo på hotell natten innan bröllopet. Något vi också står för. 

Som sagt, jätte svårt. Och nej det är inga stora utgifter. Men om vi tar ex 1500:- till klänningar då får vi dra in 1500:- från något annat. Därav var det enklare att fråga dem om detta än att kanske snåla på maten eller stryka underhållningen på festen. Samtidigt som det känns jätte snålt. 

• Jennyc
    Nightrod skrev 2014-08-13 13:29:02 följande:

Förlåt men jag förstår verkligen inte mig på sådant här alls. Samma som i andra trådar. Hur kan man planera ett bröllop som är utöver ens budget och därigenom låta gäster och andra betala för det istället. Eller ta lån som man inte kan betala tillbaka.

Har du inte råd att betala för tre klänningar, varför har du då tre tärnor, ha en tärna istället så har du enbart 1/3 av kostnaden.

Jag förstår precis hur du tänker Nightrod. Jag önskar att vi kunde bjuda alla gästerna på en herrgård, ett bröllop i dagarna tre med allt inräknat.

Vi hade tänkt skjuta på bröllopet men alla våra närmaste tyckte att det kändes jätte trist, vilket vi också gjorde. Även om det var pga av resa. Så vi räknade om och började se över om det gick att få både resan (som redan är bokad) och bröllopet. Jag har frågat mina tärnor om det är ok och hur de känner tycker och tänker. 

Men jag vill också påpeka att enligt etikett så är det ett hedersuppdrag att bli tillfrågad och läser man i bröllopstidningar, böcker och här på nätet så är det tärnorna som ska stå för sina klänningar, OM man inte har speciella eller otroligt specifika önskemål. (Något vi inte har, kan tilläggas, då vi inte ens har bestämt färg än)

Jag hade personligen inte haft de minsta problem med att betala för min klänning om jag skulle vara tärna. Brudparet har nog mycket utgifter och jag skulle vara glad för att få vara en så pass stor del utav tillställningen.

• Jennyc
    litenkaka skrev 2014-08-13 14:08:05 följande:

"Enligt etiketten" är så simpelt att hänvisa till. Jag som brud blir förärad av att mina tärnor vill finnas där för mig under min stora dag, det är en ära för MIG. Vi har verkligen ingen grandios budget men för mig är helheten viktig, dvs att tärnorna har likadana/matchande kläder så då betalar jag deras klänningar. Men IOM att vi har en tight budget köper jag inga klänningar för 2500:-/st utan sätter Max 500:-/st. Har ni inte råd med ens 1500:- på klänningar kanske du får stå ut med att det inte ser enhetligt ut?

Jag har inget krav på att det ska se enhetligt ut. Jag personligen skulle aldrig kräva av mina tärnor att med sina olika kroppsbyggnader ha precis likadan modell på sina klänningar. Alla passar inte i allt.

Färgen har vi inte heller spikat så även där har de alla möjligheter i världen att vara med och bestämma vad de känner att de vill ha på sig. Så länge färgen passar årstiden. Hösten erbjuder ett stort urval på den punkten. 

Självklart är jag minst lika hedrad över att de vill stå vid min sida på min bröllopsdag. Att de vill vara en del i det här. Men jag tycker inte att det är fel att hänvisa till traditioner då jag tycker att gamla traditioner är fint. Mycket ska vara så hypat och modernt numera. Vi kommer blanda gamla traditioner och etikett med nytt. 

Jag ville bara veta hur andra hade/har gjort på den här punkten. Inte att det skulle bli pajkastning om vilka som är snåla och vilka som inte är det. Jag har frågat mina tärnor om hur de känner och hur de tänker. Vi har fortfarande en tanke på att stå för deras klänningar (vilket de vet om) Men självklart kan vi lägga lite extra på något annat om de är ok med att stå för sina klänningar själva. 

• Jennyc
    Jennyc skrev 2014-08-13 14:22:59 följande:

Jag har inget krav på att det ska se enhetligt ut. Jag personligen skulle aldrig kräva av mina tärnor att med sina olika kroppsbyggnader ha precis likadan modell på sina klänningar. Alla passar inte i allt.

Färgen har vi inte heller spikat så även där har de alla möjligheter i världen att vara med och bestämma vad de känner att de vill ha på sig. Så länge färgen passar årstiden. Hösten erbjuder ett stort urval på den punkten. 

Självklart är jag minst lika hedrad över att de vill stå vid min sida på min bröllopsdag. Att de vill vara en del i det här. Men jag tycker inte att det är fel att hänvisa till traditioner då jag tycker att gamla traditioner är fint. Mycket ska vara så hypat och modernt numera. Vi kommer blanda gamla traditioner och etikett med nytt. 

Jag ville bara veta hur andra hade/har gjort på den här punkten. Inte att det skulle bli pajkastning om vilka som är snåla och vilka som inte är det. Jag har frågat mina tärnor om hur de känner och hur de tänker. Vi har fortfarande en tanke på att stå för deras klänningar (vilket de vet om) Men självklart kan vi lägga lite extra på något annat om de är ok med att stå för sina klänningar själva. 

Ja alla är vi olika och ser olika på saker och ting oavsett vad det gäller. Och jag håller med dig. Jag skulle inte heller kosta på en vän som jag vet prioriterar totalt galet. Där är det stopp för mig också. 

Här var det mer våra nära som inte ville att vi skulle skjuta på bröllopet pga resan. Något vi hade tänkt. 

Jag tar inte heller för givet att mina tärnor ska betala för sina klänningar. Jag skrev ett långt mail (då vi är spridda i landet) och la fram det så att jag ville ha deras tanka och känslor kring en sån möjlighet. Inget är skrivet i sten och vi har fortfarande en liten parantes i budgeten där deras klänningar ligger. 

Vi har en bra ekonomi och jag jobbar även en hel del på sidan av mitt heltidsjobb så det handlar inte om snålhet eller att jag bara är "girig" utan mer att vi vill få in så många bitar av "drömbröllopet" som möjligt som håller en god kvalitè samtidigt som det ska fungera med vår budget. Därav såg vi över lite på vad vi skulle kunna tänkas spara in pengar som vi kan lägga på andra bitar. Som en liten lyxigare middag, skönare underhållning osv. 

Men känner de att de absolut inte vill stå för sina klänningar så betalar vi dem givetvis. Det är viktig för mig att ha just dessa tre vid min sida. Men att fråga på ett sjysst sätt känns ändå ok. 

Svar på tråden Att betala, eller inte, för tärnorna