• Lillyrockabilly

Kan man "frakta" gästerna 1,5h timma från vigsel till fest?

Vi har tänkt ha vigseln på en ö, tyvärr är vårt sällskap för stort för nån av lokalerna på ön. Många av våra släktingar och vänner har aldrig varit där eller så var det väldigt länge sedan. ( min mamma & mormor e uppvuxen på ön och jag har tillbringat alla mina barndoms somrar där, så det är en stark känslomässigt anknytning till ön.)

Vi har ett lokalförslag ganska nära där vi bor. Det är bara det att då måste gästerna först åka en halvtimma med båt, sen 1 timma med buss. Men känns samtidigt konstigt att ta en lokal närmare kyrkan som vi ej har nån anknytning till?!

Ska vi skriva med på inbjudan att det blir en del restid?
    Ska vi skriva till självkostnadspris och ta en symbolisk summa för resan?
    Ska vi skriva att vigseln är "frivillig", men att vi ordnat buss?

Det är ju både en kostnadsfråga och tidsfråga!
    Tar tacksamt emot tips och idéer!

• Svar på tråden Kan man "frakta" gästerna 1,5h timma från vigsel till fest?
  • Nightrod

personligen tycker jag att mer än 30min mellan kyrka och fest är aldeles för lång tid

Live free, ride free
  • darkHorse

Jag tycker att ni i det här fallet får välja om ni vill ha en känslomässig anknytning till vigselplatsen eller festlokalen. Eftersom det inte finns en tillräckligt stor festlokal på ön, finns det en nära färjeläge/båthamn? Även om det är er bröllopsdag blir det säkert en betydligt bättre stämning om gästerna inte behöver färdas 1,5 timmar mellan vigsel och fest.

Dessutom kan det bli tajt för er under dagen också med tidsschemat om det är för långa avstånd.

• Alyllyra

Visst, det blir lite krångligt.
    Men det känns inte omöjligt. Jag har kört bil mellan kyrka och fest en timme utan att det kändes konstigt. Och jag har åkt buss en timme mellan vigselplats och festlokal utan att det kändes konstigt. Då kunde man passa på att snacka lite med de andra gästerna eller ta en liten eftermiddagslur :)

Det viktigaste är nog att det blir smidigt, dvs inte en massa väntetider mellan färja och buss. I så fall tycker jag inte att det är nått problem, som gäst har jag full förståelse för att det inte alltid går att ordna festlokal i närheten av vigseln. Se bara till att det finns lite att roa sig med på bussen, kanske ett quiz eller bilbingo, lite snacks, lite dryck mm. På ett bröllop vi var på berättade toastmastrarna små roliga fakta om platser vi åkte förbi, det var kul och fick resan att gå fort utan att man behövde anstränga sig så mycket själv.

Däremot är det nog viktigt att vara tydlig med att det blir restid så att alla är beredda på det.
    Om någon gäst ändå knorrar är det ganska så oförskämt av dem att nämna det för er och i så fall har de ju valet att hoppa över vigseln om det nu känns så krångligt. Men ju smidigare lösningar ni har ordnat, desto bättre, då finns det mindre anledning att knorra.
    Om ni ska ta en symbolisk summa får ni nog avgöra själva. Jag skulle inte ha nått emot att betala en liten slant för smidig transport men det är ni som känner era gäster bäst.

• Lajna

Vi hade 1 times rested mellan kyrka och lokal, vi hyrde en skargardsbat och det var ett bra tillfalle att kunna umgas och prata med alla.
    Hyr en buss och ha lite spel och en drink under tiden :)

Om det fungerar utan att bli tajt mellan beror ju helt pa vilken tid vigseln ar och nar ni vill starta middagen..

Lycka till!!

• Nyfiken gul , nu fru

frågan är ju också -

Hur långt måste gästerna åka hemifrån för att komma till kyrkan? 

Och hur går det att ordna med transport när festen väl är över och folk ska hem igen? Måste dom åka 1,5 timma tillbaka till där dom parkerade sina bilar för att sen ytterligare ha mer restid för att komma hem? 

Ju längre restid ni har ju mindre tid för fest har ni också - hur funkar det i övrigt med det schema ni har. Finns det överhuvd taget  TID att ha så lång restid ? 

• ThereseV

Kan ni inte ha en middag dagen innan (eller brunch/lunch dagen efter) med dom närmsta som har anknytning dit? Då slipper ni ta tid och energi från själva bröllopsdagen. 

• Anonym (Jenny)

jag skulle helt klart fokusera på att ANTINGEN ha känslomässiga band till kyrkan  ELLER till festlokalen. 

Jag skulle ha svårt att börja kräva av gästerna att sitta o resa kanske 2 timmars väg enkel resa för bröllop och fest och sen 2 timmar tillbaka mitt i natten.  Det är inte rimligt. 

Ni får välja helt enkelt vad som är viktigast att knyta ihop på bröllopsdagen, kyrkan eller festplatsen.  

Föressten, att ha en gemensam buss tex gör ju också att festen måste sluta exakt ett visst klocksag om alla ska kunna åka med hem igen. är det ens möjligt att göra så?  Vill alla vara kvar till kl 2 på natten tex innan man kan åka hem?  

• TheD

Jag funderar på hur jag skulle reagera efter att ha kollat upp restiden. Hm... Vore det min syster så skulle jag absolut komma, ingen snack om saken men om det vore någon annan så vet jag inte. Jag tror att både jag och min man skulle tröttna och känna: "Vet du, nu skulle vi kunna ha gjort blablabla istället". Svårt det där. Men ni får nog välja som ovan skriver.

• Alyllyra

Jag tänker kanske konstigt, men jag föreställer mig att det är ungefär som när vi åker till min mans sommarstuga i skärgården:

Från stan tar man antingen bil eller buss ca 50 min till hamnen, där byter man till färja som tar ca 20-25 min till ön.
    Omvänt tar man alltså färja först och sedan buss eller bil (om man har det) tillbaka in mot stan.

Så i TS fall skulle det bli att gäster som inte har bil tar den hyrda bussen, troligen inåt mot stan, medan de som har bil med sig naturligtvis kör bilen till festlokalen och därmed har den tillgänglig på närliggande parkering vid hemfärd. Och för de som inte har bil finns annan tillgänglig lokaltrafik i närheten av festlokalen så att man får ta sig hem på vanligt vis som efter vilken annan fest som helst.

Jag kan ha fel på detaljerna, men det är ganska få saker som ligger längre ut än öar, vilket gör att det är ganska stor sannolikhet att festlokalen ligger på en plats som är mer central än ön. Dvs. genom att välja en mer central festplats så förkortar man restiden hem på kvällen för gästerna.

Svar på tråden Kan man "frakta" gästerna 1,5h timma från vigsel till fest?