amonday skrev 2014-08-16 21:06:26 följande:
Oj, ja tack för att du förklarade dig. Jag som själv inte dricker allt för ofta tänker inte ens på alkoholfritt vin och öl. Men det ska jag absolut ha på bröllopet. :) Kanske ge sambon det så han inte dricker för mycket. ;)
Hehe... ja jag och maken hade 3 glas på bröllopet, ett för rödvin, ett för cider (alkohol) och ett för flädersaft.
Vi hade ju medeltidstema, så vi hade vanliga keramikbägare av enklare slag för vinet, höga munblåsta glas för cidern och så hade vi skaffat varsin drak-bägare till flädersaften.
Saften hade vi bett våra servitörer fylla på separat till oss från rätt diskreta kannor (likadana som vinet kom i). Så när någon ville skåla så kunde vi liksom välja alkoholhalt ;)
Till alla andra var det dukat med 1 keramikbägare för valfri dryck. Ville man ha vatten utöver den dryck man valde till bägaren så fixade serveringspersonalen fram glas till det då :)
Vi hade både alkoholfritt bubbel (alltså inte cider, utan avalkoholiserat mousserande vin), vitt och rött alkoholfritt vin, "ica-cider" och sen fanns det inte mindre än 6 alkoholfria drinkar som vår bartender kunde blanda i baren.
Allt alkoholfritt var gratis hela kvällen. Men ville man ha mer än den fria påfyllning man fick under den långa middagen (många hann nog dricka mer än en flaska vin själva redan där) så fick man lägga 20:- på alla drycker med alkohol i baren.
Jag har varit på en hel del middagar (både bröllop och annat) där jag har fått dricka kranvatten om jag inte ville / kunde dricka vin eller öl. Och jag vet hur trist jag har tyckt att det var, så därför var vi så noga med att det skulle finnas något genomtänkt till alla.Oavsett om dom ville dricka alkohol eller inte :)