• amonday

Avstånd mellan kyrka och fest

Hej.
    Vi har ett litet dilemma. Som både är ekonomiskt och avståndsmässigt.
    Vi vill gifta oss i en kyrka och ha festen 1 mil bort. Men den lokalen är rätt dyr, man måste hyra porslinet och det finns bara en vanlig kyl/frys, (alltså ingen förvaring för drickat). Den andra lokalen ligger 2,5 mil bort och är större, billigare, porslinet ingår och det finns en källare för drickat. 
    Alla gäster måste ta bil för att komma till bröllopet, kan man "begära" att de ska åka 2,5 mil till festen också?

Tacksam för alla sorters svar jag kan få!

• Svar på tråden Avstånd mellan kyrka och fest
  • filibustern

tja.. kan man väl? ska vi göra. vi har lokalen 3 mil från kyrkan, och vägen tid är en dålig grusväg :p men i o f s så är våra gäster van vid sånna vägar :P 

• Chicita

Kan kan man alltid. 

Men som med alla saker så får man räkna med att några kanske tackar nej om det blir för "besvärligt"...
    Och om alla måste åka bil så kan det ju vara bra att tänka på att hitta många alkoholfria alternativ också Glad

• amonday

Alkoholfritt är väl ett måste på bröllop. Nästan inga som vi ska bjuda bor på orten så alla måste ju som sagt var ta bilen. Sedan hoppas man ju att många samåker.

• Chicita

Alla tänker inte på alkoholfritt. Speciellt inte i form av typ alkoholfritt vin eller öl till maten och kanske alkoholfria drinkar i baren.
    Utan många tänker att "dom som inte dricker alkohol kan väl ta en loka eller cola"...

Så det jag menar är ju alltså att eftersom ni vet att många kommer ta bil så kan det vara bra att ha genomtänkta alkoholfria alternativ under hela kvällen. (räkna inte med att folk samåker, vi fixade till och med buss ut till kyrkan och hämtning på natten sen, men ändå kom folk två och två i bil från samma ort, typ 1,5 mil bort)

• amonday

Oj, ja tack för att du förklarade dig. Jag som själv inte dricker allt för ofta tänker inte ens på alkoholfritt vin och öl. Men det ska jag absolut ha på bröllopet. :) Kanske ge sambon det så han inte dricker för mycket. ;) 

• Chicita
    amonday skrev 2014-08-16 21:06:26 följande:

Oj, ja tack för att du förklarade dig. Jag som själv inte dricker allt för ofta tänker inte ens på alkoholfritt vin och öl. Men det ska jag absolut ha på bröllopet. :) Kanske ge sambon det så han inte dricker för mycket. ;) 

Hehe... ja jag och maken hade 3 glas på bröllopet, ett för rödvin, ett för cider (alkohol) och ett för flädersaft. 

Vi hade ju medeltidstema, så vi hade vanliga keramikbägare av enklare slag för vinet, höga munblåsta glas för cidern och så hade vi skaffat varsin drak-bägare till flädersaften.
    Saften hade vi bett våra servitörer fylla på separat till oss från rätt diskreta kannor (likadana som vinet kom i). Så när någon ville skåla så kunde vi liksom välja alkoholhalt ;) 

Till alla andra var det dukat med 1 keramikbägare för valfri dryck. Ville man ha vatten utöver den dryck man valde till bägaren så fixade serveringspersonalen fram glas till det då :) 

Vi hade både alkoholfritt bubbel (alltså inte cider, utan avalkoholiserat mousserande vin), vitt och rött alkoholfritt vin, "ica-cider" och sen fanns det inte mindre än 6 alkoholfria drinkar som vår bartender kunde blanda i baren.
    Allt alkoholfritt var gratis hela kvällen. Men ville man ha mer än den fria påfyllning man fick under den långa middagen (många hann nog dricka mer än en flaska vin själva redan där) så fick man lägga 20:- på alla drycker med alkohol i baren.

Jag har varit på en hel del middagar (både bröllop och annat) där jag har fått dricka kranvatten om jag inte ville / kunde dricka vin eller öl. Och jag vet hur trist jag har tyckt att det var, så därför var vi så noga med att det skulle finnas något genomtänkt till alla.Oavsett om dom ville dricka alkohol eller inte :) 

• amonday

Åh det var ju smart! Mammas flädersaft blandas med bubbelvatten så även om vi har genomskinliga glas så kommer det se ut som mousserande. ;)

Vi kommer nog ha bar till självkostnadspris och kommer bara ha två, max tre olika drinkar, vi vill inte blanda in för mycke

• amonday

Sprit... (sonen kom och störde, haha) Känns som om allt kommer gå överstyr då. Men vi hinner fundera på det ett tag, gifter oss inte fören nästa sommar så.. 

• Nyfiken gul , nu fru

2,5 mil är i sig inte så långt så den biten är ju ingen fara, se bara till att gästerna är väl medvetna om att det är resväg som gäller så inte folk börjar korka upp fickplunta utanför kyrkan. 

Lägg med vägbeskrivning/karta i inbjudan så är gästerna förberedda redan från början att dom ska förflytta sig. 

• amonday

Vägbeskrivning behövs i båda fallen så det är "medräknat" redan. :)

Svar på tråden Avstånd mellan kyrka och fest