• Minelle

Hur får man en kattunge att sova???

Att jag har varit vaken i två timmar och suttit och jobbat i en är inte något jag är så där jätte förtjust i. Min kära lilla kattunge (6 mån) ville gå upp... och då är det bara till att gå upp. Försökte första timman att somna om. Men hon kliver en i ansiktet och det går inte att sova då.

Så.. finns det några tips på hur jag får henne att sova???

• Svar på tråden Hur får man en kattunge att sova???
  • Meddelande borttaget
  • Minelle

Bor i en liten etta, inga dörrar.
    Tack i alla fall. Tror faktisk att hon sover nu. Hon har varit tyst en stund. Det var väl för att jag gick upp. Nu kan jag inte sova. Ska ta mig en go kopp te och sova middag istället.

• emy

Brukar vända dygnet rätt förmin katt genom att hålla honom mer vaken på dagen.

Väck kattungen då och då när den sover under dagen, gosa eller busa med den. Håll på så i några dagar och se om den sover mer sammanhängande på natten.

Du måste fya kattungen när den kliver i ditt ansikte. Härma kattmamma och markera hur dum den varit genom att ge den en snärt (det är för hårt ord, det ska vara lite förudmjukande men inte göra ont) i pannan med pekfingret, som kattmamman gör med tassen. Använd också rösten för att markera hur dum den varit.

Lycka till, hoppas det fungerar. /emy

• Evan

Jag vet hur det är. Min kattunge (nu 5 månader) har börjat sova hela nätterna. Men så fort han blir väckt vill han att jag också ska vakna. Inatt kom min sambo hem vid 3 och sedan dess har kissen försökt få upp mig. Han ligger gärna i armhålan och myser, men när han trampar med tassarna med klorna ute i armhålan, på överarmen och på bröstet är det inte så skönt. Försöker lyfta bort honom, låta arg på rösten men inget tycks hjälpa.... Men de är ju så söta annars!

• lilltrynet

Vår katt är snart åtta år och han väcker oss fortfarande nästan varje natt... så jag säger bara LYCKA TILL!

Men han är ju otroligt rar annars, vilket är tur för honom.....

• l i s a

Hallå!

Jag skulle säga att du inte får ge dig! Mina katter har nämligen fort som attan lärt sig att det är lönt att försöka väcka mig när jag faktiskt klivit upp!

När den nyaste kattungen kom bestämde jag att hon aldrig ska lyckas få mig ur sängen om hon försöker! Jag får helt enkelt ligga och låtsas sova och slänga ner henne så fort hon försöker. Det kan ju vara individuellt med det verkar fungera. Nu är hon 9 månader och har slutat försöka väcka mig.

Tålamod, putta ner henne från sängen, kliv inte upp, "picka" henne i pannan med ett finger om hon är för påstridig, väs lite samt försök aktivera henne ordentligt på kvällen så hon sover längre. Det är mina tips.

Ytterligare en sak jag tänkte på är att hon kanske är hungrig på natten och tidigt på morgonen? Det brukar vara orsaken till att mina katter försöker väcka mig... :)

/l i s a

• MarinaI

Vis av erfarenhet låter vi inte våra nya katter (5 månader) vara i sovrummet överhuvudtaget... men det är juh inte lätt i en liten etta.... kanske du helt enkelt får låta henne "bo" på toaletten på natten?

• ANDERSSONSKAN

katter är natt djur sover på dan & är vaken på natten det är bara att vänja sig.

• Popflickan

Kattungar behöver mycket sömn, men sover ju inte alltid när vi vill att de ska sova!! När de väl sover ska man inte väcka dem, det är inte bra att störa dem när de sover. (har nåt med deras sömnrytm att göra)

Men ett knep som kan funka är att verkligen trötta ut dem rejält på kvällen med lekar och bus så att de blir trötta sen. Man kan även ge dem mat så sent som möjligt, då kanske de blir lite dåsiga efteråt också.

Det är dock viktigt att ha tålamod!! Lyft ner henne, eller låt henne ligga i sängen och gosa lite. Är du säker på att hon verkligen vill att du ska gå upp när hon väcker dig? Hon kanske bara vill gosa lite?

En av mina katter brukar väcka mig på morgonen, men bara för att han vill bli klappad och krypa ner under täcket och ligga mot min kropp. Sen sover vi gott båda två!

Lycka till!

• Mrs. Lovee

Jag nanade min katt.Min f.d var inte så förtjust i att bli störd av min lilla kisse så han satte för köksbordet så kissen ine kunde störa honom..
    Vet vad ni tänker men jag lämnat honom nu..

Nu är jag tillsammans med vrldens bästa man och han nämnde på en fest att han kommer inom ett halvt år , eller ett år att fria till mig, sa att jag kommmer bli förvnad..

KRAM

• Minelle

Tack alla för svaren. Jag fick mig ett par goa skratt. Hon brukar komma och lägga sig på mitt ansikte, bara en bit av det. På morgonen är hon jätte gullig, vi brukar sova kind mot kind. Men i morse ville hon upp. Hon var nog hungrig för skålen var tom. Jag brukar fylla den reält för att få sova men hon äter som en häst på natten. Katter är katter och det är därför vi tycker om dem så mycket.

• Gift Anna

Exakt min åsikt!
    Vår lilla kattjej är 6 månader och underbar,envis,men vi bara älskar henne ändå!

Maken kallar henne kärleksfullt för "lilla odjuret",och jag låtsas bli "sur"eftersom hon är min lilla stumpa! :D

• Majsan80

Vi har två yrväder hemma som vi fick från katthemmet för över ett år sedan nu och de gör precis som de vill Det verkar alltid finnas nåt godispapper eller en penna att sjutsa över golvet så att matte o husse inte kan sova..

• Popflickan

Ett bra tips om katterna väsnas på natten: Öronproppar! Det har jag!

• MarsBruden

Vår katt är nu större, men när han var liten hade jag samma problem - han ville vara vaken och kela när jag ville sova. Det försvinner med åldern, men genom att aktivera dem på kvällen innan man går och lägger sig blir de lugnare. Sedan kan man stänga sovrumsdörren, men det brukar inte vara populärt. De vänjer sig dock efter en stund, men jag har själv lite svårt för att stänga dörren...
    Lycka till.

• milo

Kissemånsar, De är söta de små liven men behöver uppfostras. Ett tips är att ligga kvar och kanske flytta kissen till fotändan.
    Trägen vinner... det gäller både för kissar,mattar och hussar. Ligg kvar. det är alltid trevligt med sällskap oavsett tid.
    Det gäller att få kisse att fatta att man sover på natten. Kämpa på så ger det med sig. Själv väckte min sascha mig varje morgon.När hon gick bort försov jag mig konstant de första fjorton dagarna efteråt. Kram Milo

• Grönkulla

Kan du inte stänga in den i en sötte modell resebur över natten, då kan hon inte kliva på dig ivarje fall.

• Gnu

Min tiger slutade väcka oss av sig själv. Nu är han vuxen (hm...) och brukar ligga i fotänden av sängen på nätterna. När min väckarklocka ringer kommer han och gosar in sig bredvid min kudde och så har vi en kelstund innan jag går upp. Det blir inte direkt lättare att komma ur sängen, men mysigt är det!

• Grönkulla

STÖRRE skall det stå förstås.

• Gerda

Mina katter, nu 1,5 år gamla... skrek och ville in till oss i början. Eftersom jag har astma så får de inte vara i sovrummet. Det tog några månader innan de fattade att de inte fick leka och sova hos oss, men nu går det utmärkt.

Man kan visst anpassa/vänja katten vid ens dygnsrytm. Precis som nån annan sa: håll kattungen vaken på dagen o kvällen - lek med den mycket. MEN! Kattungar behöver sova mycket för att växa o må bra!

Mina katter är upp på morgonen för att äta frukost och leka med mig, sen när dem ser att jag tar på mig skor o jacka så går de till sin korg och sover. När jag kommer hem håller de sig vakna och umgås med mig.

Ha tålamod! Å jag varnar dig:

När hon börjar LÖPA! Pass på o njut nu.

Svar på tråden Hur får man en kattunge att sova???