• sofiabern

Är det okej att hjälpa till lite som brud?

HELLÅ! Jag har sagt till en av mina kompisar (som frågade om hon fick ha ansvaret) att hon får ha ansvaret till min möhippa! Får man göra så? Hahaha!

Jag funderar även på om utifallatt jag kan bestämma vilka som ska vara med på möhippan? För hon är en såndär "uddavän" som inte ingår i nått självskrivet gäng... jag vill ju ha en överraskning, men jag vill ju att det ska bli med dom jag gillar, ska hon gissa sig till det blir de ju kaos? Kan man då ge henne en lista med folk jag vill ha med och tele nr till dom och sen låta dom planera, eller måste man styra upp det mer som brud pga att folk är så "utspridda och enstaka vänner här och där"?

Jag är mammagris oxå, vill gärna ha med henne på hippan, är det okej eller ska det bara vara vänner? hon kanske får skittråkigt med mina kompisar haha....

Jag är lite rädd att någon blir sur om en helt ramdom kompis ringer och säger att hon ska planera det osvosv... det är väl säkert fler en en som anser sig vara "närmast"? vill inte att någon ska sura ihop och skita i det för att någon annan fick ansvaret...

OCH är då tex gubbens systrar nått som är självskrivet att dom ska vara med? för isåfall blir vi plötsligt jääättemånga?

PUH, tusen frågor!

• Svar på tråden Är det okej att hjälpa till lite som brud?
  • Chicita

Möhippan är ju traditionellt (i alla fall enligt senare tid) något man gör i vänkretsen gemensamt för att fira bruden.
    Och eftersom tärnorna brukar vara dom som har mest insyn i bröllopsplanerna så brukar det oftast vara en eller flera tärnor som styr upp möhippan även om det inte är någon svensk tradition egentligen att dom "ska" göra det.
    Det blir lite som att planera sin egen överraskningsfest när man fyller år eller något sånt.

Du kan ju egentligen inte lova någon speciell person att vara ansvarig alltså. Så visst kan andra ta illa upp.
    Men det du skulle kunna göra är att ge henne en lista på alla tjejer som är inbjudna på bröllopet och kanske pricka för dom som är viktigast att få med och sen säga det till dina övriga vänner att du har gett listan till den här tjejen, kanske just för att hon är utanför den närmaste kretsen, och det inte blir någon speciell nära vän som blir "favorit" i så fall.

• Fia88

Min syster är min tärna och har tagit på sig ansvaret för min möhippa.
    Mycket för att hon har fullförståelse för vad jag tycker är OK att göra och inte.
    Då hon inte har jättemycket kontakt med mina vänner har hon fått en lista med mailadresser till min tjejkompisar för att underlätta kontakten.
    Sedan beror det på om alla tackar ja eller ej och budgetförutsättningar. Man kan inte förutsätta att personen som ansvarar för hippan känner alla dina vänner för att det är vanligt att ha ett par olika "vänkretsar"
    Att du ger henne en lista med namn och nummer är bara snällt, så slipper personen leta via Facebook, eniro och annat och möjligen få tag på fel personer.

Sedan har vi en väldigt speciell situation då jag har vänner som kommer från London & USA, så vi har haft en del samtal om hur hon ska arrangera runt omkring det.

Lycka till!

• sofiabern

Min tärna är bara 15 så det finns inga möjligheter att hon kan planera en sån grej, hon är helt enkelt för liten...

Jag tycker att det skulle kännas bra att denna tjejen har ansvaret, just för att hon nog är den som faktiskt vet hur mycket jag tolererar i spexväg, inte säker på att dom andra har koll på det, och ska man börja hinta till alla tänkbara om att man inte vill bli"utklädd och förnedrad" så kanske just dom tror att dom BORDE ta ansvar? men om jag ger henne en lista med nr till de tjejer som ska vara med på bröllopet och är"närmast" så kanske jag borde be henne att skicka ett sms till dom och tala om att hon fått ansvar att i alla fall "samla" alla, och om någon mer vill hjälpa till så är det ju givetvis ok? känns taskigt att bara låta folk gå vind för våg och så kanske två olika vängrupper planerar olika och någon blir överkörd :/ kanske låter som ett lyxproblem men jag vill ju inte att någon ska bli besviken och ohörd :)

• Chicita

Jamen gör så, tala om att du har gett en lista med alla inbjudna till den här tjejen.

Om någon blir sur så kunde du ju helt enkelt säga som det är, att du kände det som att din tärna var lite för ung för att ha hand om något sånt och att du visste att den här tjejen var villig att hjälpa till och i alla fall fungera som lite "sammankallande". Men att du inte lägger dig i vem som ansvarar för planeringen, utan det får dom göra upp själva. 

Svar på tråden Är det okej att hjälpa till lite som brud?