• bumbiemma

Vägra vitt

Har sett så otroligt många fina brudklänningar här! =)
    Dock verkar i stort sett alla gå i "vitt".
    Blir lite nyfiken på om det är fler än jag som vägrar bära vitt. Själv kommer jag att ha en klänning i vinrött men skiftningar i lila.

• Svar på tråden Vägra vitt
  • Himla

Om man gillar vitt bäst är väl det ingen anledning att vägra vitt? Jag var helt inne på att ha en klänning i någon färg pga att jag tyckte det var mer passande då jag varit gift förut samt kommer fylla 50 samma år vi gifter oss. Det tyckte INTE min man , så det blir vitt . Han ser mig dock i klänningar varje dag eftersom jag inte är en jeans tjej ¨så för honom var det just traditionellt vitt som representerade just en brudklänning.

• Marleo

Många tror ju att en vit brudklänning står för oskuld men det stämmer inte. Den står för välstånd.

Vitt är oskuldens färg men en vit brudklänningar står som jag skrev för välstånd. Traditionen var från början att gifta sig i svart eftersom man då kunde använda den även efter bröllopet. Men sen började rika kvinnor gifta sig i vitt för att visa att dom hade råd att gifta sig i nått annat än svart och på den vägen är det.

Kanske lite OT men jag tänkte att det kunde vara roligt att veta vad den vita klänningen står för. Solig

• PiaB igen

Jag ska ha en lila klänning. Inte för att jag vägrar vitt, utan för att jag älskar lila

• Nightrod

Vi skall ha vitt och svart, senare har vi kommit på att vi tillåter gråskalor samt ädelmetall färger men detta är enbart på våra gäster, för bruden skall ha en stor röd marängklänning, så vi skall ha färglöst på gäster och färger på brudparet

Live free, ride free
  • Nightrod
    Marleo skrev 2014-09-26 00:17:51 följande:

Många tror ju att en vit brudklänning står för oskuld men det stämmer inte. Den står för välstånd.

Vitt är oskuldens färg men en vit brudklänningar står som jag skrev för välstånd. Traditionen var från början att gifta sig i svart eftersom man då kunde använda den även efter bröllopet. Men sen började rika kvinnor gifta sig i vitt för att visa att dom hade råd att gifta sig i nått annat än svart och på den vägen är det.

Kanske lite OT men jag tänkte att det kunde vara roligt att veta vad den vita klänningen står för. Solig

Om vitt står för oskuld så kulle vi fan va tvungna att ha helt korpsvarta kläder båda två.

Live free, ride free
  • Himla

Jag hade gärna valt midnattsblått eller mörkgrönt själv. Om jag hade bestämt helt själv hade det kanske blivit en midnattsblå steampunk klänning...Mannen är totalt ointresserad av kläder men eftersom han aldrig tänkt gifta sig i hela sitt liv, men nu ändrat sig så kom traditionella killen fram ;).

• Nightrod
    Himla skrev 2014-09-26 10:00:49 följande:

Jag hade gärna valt midnattsblått eller mörkgrönt själv. Om jag hade bestämt helt själv hade det kanske blivit en midnattsblå steampunk klänning...Mannen är totalt ointresserad av kläder men eftersom han aldrig tänkt gifta sig i hela sitt liv, men nu ändrat sig så kom traditionella killen fram ;).

Steampunk tycker jag du skall ha. Övertala honom...
    Annars känner jag folk som har vänner som en gång brevväxlade med människor som känner sånna som är bra på att övertala andra ;)
    Live free, ride free
  • filibustern

jag är öppen för förslag.. hade jag t.ex hittat en bra skogsgrön ( eller en vit med skogsgröna detaljer) så hade jag nog valt det.. om det inte var för dyrt det vill säga. :)

• Marleo
    Nightrod skrev 2014-09-26 08:24:17 följande:

Om vitt står för oskuld så kulle vi fan va tvungna att ha helt korpsvarta kläder båda två.

Hahaha, det skulle vi också få göra då.
  • Nightrod
    Marleo skrev 2014-09-27 03:18:33 följande:

Hahaha, det skulle vi också få göra då.

Jag och damen min har vart "lite" slampor i våra liv ha ha ha ha vi har bara övat tills vi träffats
    Live free, ride free
Svar på tråden Vägra vitt