• lilltrynet

Svartsjö slott

Hej på er alla!

Är det någon som vet om det går att ha bröllop på Svartsjö slott på Färingsö?

Berätta gärna för mig i så fall. Jag har alltid drömt om att få gifta mig där, och nu när man är nyförlovad och slottet är nyrenoverat så vore det ju väldigt trevligt om det gick att ordna på något vis.

• Svar på tråden Svartsjö slott
  • lilltrynet

Ingen som vet något?

• saris

Jo det går. Det är nyrenoverat tror jag. Så de har nyligen öppnat upp för sånt. Hilleshög kyrka därute rekommenderade nämligen mig att kontakta dem.

Lycka till!

• Mrs Eire

Svartsjö slott är jättefint. de renoverade hela slottet och trädgården förra året. Jag var där när det var öppet för allmänheten (dock innan möblemang tillkom) Nu är det uthyrt som konferansanläggning.
    Det ska gå att hyra, min syrra var bjuden på bröllopsfest där, men gick aldrig it så jag vet ej m det var lämpat för bröllop.
    Enda problemet är att det ligger långt ut på Färingsö och det finns inga direkta övernattningsmöjligheter i närheten, (om man inte vill husera på Svartsjö-anstalten!!??) Om ni ska gifta er på Färingsö rekommenderar jag Sånga kyrka istället för Hilleshög, den är otroligt vacker och ligger ca 3 km från Svartsjö slott. Om ni ska ha en präst från församlingen så är Gunvor Jonsson ett måste. Hon är otroligt bra, personlig och naturlig och framför allt är hon en väldigt tuff kvinna.
    Om du vill ha mer info så skrik på mig. Jag är uppvuxen några km från Svartsjö.

• lilltrynet

Jag konfirmerade mig i Sånga Ka med Gunvor så det känns ju ganska bekant (är uppvuxen i Stenhamra). Vi kommer dock att gifta oss borgerligt antingen på slottet eller i parken så varken Sånga eller Gunvor blir väl aktuella.

Jag har ringt slottet nu, men hon som var ansvarig har semester.... får vara nyfiken ett tag till med andra ord.

Jag var också på slottet ett par gånger i somras och fikade och kikade runt, det har verkligen blivit otroligt fint nu efter renoveringen! Jag hoppas verkligen att bröllopet blir där!

Mrs Eire:
    Vet du om det är samma firma som driver Svartsjö som har konferensen i Sånga-Säby?

• Mrs Eire

Lilltyrnet: Jag är osäker på om det är Sång-Säby som har det. Har försökt söka på nätet, men får inte fram någon info. Men ring Sånga och kolla. Bra väl av plats! Jag hade nog tagit Svartsjö om vi skulle ha festen därute, men vi bestämde oss för en lokal istan istället så slipper alla gäster ta taxi när de vill hem

• lilltrynet

Vi hade nog tänkt att hyra bussar att köra folk in till stan i, så det ordnar sig nog förhoppningsvis. Funderar på att åka båt dit, men eftersom vi funderar på vinterbröllop kan det kanske bli lite kallt och isigt... hmmm.

Eftersom vi inte har bestämt datum än så känns transporterna som ett senare bekymmer.

• lilltrynet

I förra veckan ringde jag Svartsjö slott för att få lite information om hur det fungerar med bröllop där. Hon som jag pratade med lovade att skicka information.

Eftersom det gått en vecka och det inte kommit något så åringde jag igen, mest för att kolla att det inte kommit bort på posten eller dyl.

Då hade hon helt glömt bort att skicka mig info, förstår att de har mycket att tänka på (julmarknad mm där nu innan jul). Men det känns ju inte som att de är så angelägna att ragga kunder direkt...

Blev lite besviken, får hoppas att det står nå´t bra i det hon skickar iallafall. Om det kommer något någon gång vill säga....

Ville bara ventilera lite....

• Miss C

Hej!
    Jag hade kontakt med Svartsjö slott, Birgitta Åberg i våras. Lämnade ett par meddelande utan att få svar. När jag tillslut fick tag på henne skulle hon återkomma med mer info/pris då vi bara var intresserade av två salar istället för 3, men hon ringde aldrig tillbaka! Dåligt!
    För övrigt så tyckte jag att priset var alldelles för dyrt, ca 1500-1600 kr/kuvert för 3 rätter, brudskål, vin och bröllopstårta. Man får vara där till kl 02.
    Om man vill ha levande ljus måste man ha en brandvakt som kostar ca 3000 kr.
    Men otroligt vackra lokaler (Sveriges äldsta rockokoslott).

Tfn nr: 05-56040094
    svartsjo@swipnet.se

Ps: Sånga Säbys konf.anläggning har inget att göra med Svartsjö Slott. Ds.

• lilltrynet

Jag börjar ge upp, för det har fortfarande inte kommit någon info i brevlådan....

Men om det ändå ska kosta 1600 per person + brandvakt så får det vara. Vem vill gifta sig utan levande ljus??? Men inte vill man betala 3000 kronor för det, tror de att man är pyroman?

• lilltrynet

Ojojoj...

I fredags damp det ner papper i brevlådan från Svartsjö. Blev ganska besviken. Ett halvt A4:a med restriktioner. Jag förstår att det har lagt ned mycket pengar på renoveringen/restaureringen, men kunde de inte ha "spart" några rum som gjordes lite enklare för uthyrning etc? Som det är nu kommer ingen vilja ha kalas där och hur ska de då kunna få några intäkter?

Detta stod det bla i restriktionerna:
    * Max 8 kandelabrar uinder middagen, brandman från brandförsvaret måste finnas på plats.
    * Alla levande ljus måste släckas senast 24.00
    * Rödvin endast vid sittande bord under middagen pga de känsliga golven
    * Inte heller några röda frukter/bär får serveras, även detta med tanke på golven.
    * Inga höga/vassa klackar
    * Ev barnvagnar måste lämnas i vestibulen.
    * Ingen får vidröra väggarna.

Dessutom ville de ha 1200 per kuvert samt 18 kr cl för avec och bardricka. Samt 2500 kr i timmen extra för barpersonal.

Min dröm om svartsjö har nog spruckit dessvärre.....

*snörvel*

• Bonnie

Oj herregud!
    Det kan inte vara bra bussiness det där! Hoppas att du hittar nåt annat ställe som du tycker om lika mycket!

• lilltrynet

Jag hoppas det.... just nu lutar det mest åt Sånga-Säby också ute på Färingsö. Inte riktigt lika fina lokaler, men otroliga omgivningar och FANTASTISK mat.

Vi hoppas att det blir bra.

• Miss C

Hej Lilltrynet!

Sånga Säby är jättefint, men om du vill ha slottsmiljö...har du tittat på Ulfsunda Slott? Otroligt vackra lokaler (blandning av gammalt fin renoverat och nytt modernt) och mycket proffsigt bemötande. Jag har inte varit på bröllopsfest där men det skulle vara en dröm. Dessutom går det att pruta på priset.

www.ulfsundaslott.se

• Tommy S

Svartsjö är riktigt fint. Vi är nöjda själva med resultatet! *ler*

• lilltrynet

Hej Tommy!

Kunde ni inte spart ett par rum utan handmålade tapeter? Det har blivit otroligt fint, men vi har valt bort det som alternativ eftersom man inte får röra väggarna. Jag har ingen lust att tjyvpassa på gästerna hela kvällen så att de inte rör väggarna.... Vet att många andra tänkt likadant.

Ni hade nog kunnat få in mycket trevliga pengar till verksamheten om ni hade ett par rum som kunde hyras utan en A4:a med restriktioner. Men ni kanske inte har några pengabekymmer för att få verksamheten att gå runt....

Men jag håller med om att det har blivit otroligt snyggt!!

• Becks

Detta var för många år sedan. Nu drivs verksamheten på Svartsjö i ny regi. Flexibelt och tillmötesgående i en fantastisk miljö.

• kulturkakan

Vi ska ha vigsel och fest där i april! Allt känns toppen och det är fin miljö och de har varit väldigt bra hittills! Toppen att man kan catera själv i så vacker miljö.

• Jennyrockar

Vi tvekar oxå på Svartsjö pga av dessa förbannade tapeter!!

Jeanette som håller i bokningarna nu är toppen, återkommer snabbt och har koll å så, men det är lite dyrt för oss å våra gäster kommer garanterat testpeta på tapeterna! :D

• SofiaoNiclas

@jennyrockar

Jag pratade precis med Svartsjö slott men glömde fråga vad det kostar att hyra.
    Vet du?

Svar på tråden Svartsjö slott