• SusannaFinn

Festvåning eller inte?

Vi står i valet och kvalet om vi vill boka en festvåning, och låta dem stå för mat, dryck, personal, städning och allt som hör till. Eller om vi ska hyra en lokal (gratis), beställa mat från en cateringfirma och fixa dryck själv?!
    Det första är betydligt dyrare (ca 150.000) men mycket mindre ansträngande. Dock ej transport, och fotograf. Det senare alternativet slutar på ca 50.000 inklusive transport, fotograf, personal och dekorationer. Vi får nog tyvärr städa själva.
    Jag hör till en av dem som inte gillar tanken på att betala en mindre förmögenhet på en enda dag samtidig som jag inte vill att det ska kännas snålt.
    Maten kommer ju inte bli lika "exklusiv" och lokalen ligger mitt i stan.
    Problemet är att jag kommer vara höggravid (3 veckor innan bf) och vad som helst kan hända, så att boka en stor festvåning för flera hundra tusen och sen vara tvungen att ställa in känns jättedumt.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Festvåning eller inte?
  • Alyllyra

Oj, vad svårt...

Det är klart att det är skönt att få allt fixat, framför allt det med drycken (det är tungt att bära flaskor) och städningen dagen efter. Men att behöva ställa in om den lilla väljer att titta ut tidigt känns ju betydligt tråkigare...

Kan ni kika på det andra alternativet med egen lokal men med några extra "tillbehör"? T.ex. en städfirma som kommer och städar dagen efter?
    Och kanske ta in några studenter som kan fixa all dryck och stå i baren. Jag vet inte var du bor, men många studentföreningar har ju en egen festfixarorganisation (klubbmästeri/barmästeri) som har rutin på alkoholservering och kanske kan tänka sig att tjäna lite extra? (Om du bor i Stockholm så har jag tips...)
    Alternativt om du/ni har några vänner/arbetskamrater/ungdomar som skulle kunna ställa upp?

Jag tror ni ska kolla upp närmare om det går att lösa det med den egna lokalen och om det är värt lite extra besvär. Det är ju skönt för er egen del att inte ligga ut med allt för mycket deposition om ni skulle bli tvungna att ställa in.

Svar på tråden Festvåning eller inte?