Resa till Australien- nytt namn gammalt pass
Hej!
Har ett problem (eventuellt?) som har att göra med vår bröllopsresa. Jag gifte mig nämligen i september i år och bytte i samband med bröllopet mitt efternamn. Min man och jag bokade en resa till Australien i våras, och efter rekommendationer från bland annat polisen så bokade vi dessa i våra gamla namn. Jag har förstått att det är viktigt att det är samma namn i passet och på flygbiljetten så av den anledningen har vi inte förnyat våra gamla pass.
Namn på flygbiljett och pass är alltså samma. Har även uppgett samma uppgifter på visumansökan som är på passet. MEN det är ju inte längre mitt riktiga namn. Kan det uppstå några problem i och med att folkbokföringen inte stämmer med uppgifterna i passet? Vad kontrolleras i samband med passkontrollen vid incheckningen i Australien?
Har verkligen försökt höra mig för i denna fråga, men känns inte som att någon riktigt vet hur det ligger till. Alternativet hade varit att skaffa nya pass och köpa nya flygbiljetter vilket hade kostat oss ca 30 000kr då både jag och min man sitter i samma sits :/
Jättetacksam för svar!