• Lummer

Gulnar allt vitt guld?

Eventuellt ska vi ha vitt guld i våra vigselringar. Jag undrar nu därför - gulnar allt vitt guld med tiden eller kan man få det så att det håller sin färg?

• Svar på tråden Gulnar allt vitt guld?
  • Mrs Eire

Att det gulnar har med att göra hur mycket "vitt material" man har i ringarna. Vitt guld består av 75% vanligt gult guld och de rest 25 % av andra metaller. Det är dessa metaller som gör vitt guld vitt. Om man snålar på en spec sort (vet ej vad den heter) kommer ringarna att gulna med tiden. Hör med en guldsmed innan ni går upp och köper "färdiga" ringar så ni vet hur mycket av den vita metallen som det bör vara i.

• liina

Hej!

Frågade en guldsmed vad det var för utseendemässig skillnad på platina och vitt guld och då tog han fram en ring av vardera material så jag fick se skillnaden.

Platina ändrar inte färg nånting och den såg definitivt vitare ut än ringen med vitt guld i.
    Men när jag bara tittade på den vita guld ringen såg den jättefin ut så jag tror inte det är nån fara. (det beror mycket på vad man har att jämföra med).

Mammas ringar i vitt guld är över 30 år gamla och de är fortfarande jättefina.

/Liina

• Bröllopstokiig

Guldsmeden jag pratade med igår sa att när legeringen med palladium slits ner, så ser ringen mer ut som rostfritt stål, dvs det gulnar inte utan tappar mest lyster.

• David J. Butler

Tyvärr, är det många som inte känna till det här med vitguld.
    Sedan en tid tillbaka ha socialsyrelsen krävt att allt guld skall vara nickelfritt. (max 0.002% om jag minns rätt)
    Därför ha leverantörer av ädelmetaller utvecklat nya legeringar som är "vita" men forförande något grå/gula. Nästan allt vitguld som köpts idag innehålla palladium (en metall besläktad med platina.). Det är denna metall som ge den vita färgen. 14% Pd, är den bästa legering för färg och hårdhet. MEN nästan allt vitguld behandlas med ett skikt av rodium som slits bort efterhand.

• Sibella

Många vitguldringar har ett överdrag som är "vitare" än vad materialet i själva ringen är. När det slits ner får ringen en annan färg. Man kan göra nytt överdrag så ser ringen "ny" ut igen. Eller så köper man en ring i en legering som redan har den färg man vill ha. De är dyrare, så man får väl räkna på om det kostar mest att köpa en sån eller att göra nytt överdrag vart femte år...

Överdraget görs oftast av Rhodium tror jag, ringar utan överdrag kallas iallafall för "o-rodinerade" ( skall inte vara beindesteck där egentligen... )

Svar på tråden Gulnar allt vitt guld?