Vi skrev så här:
"Eftersom vi redan bott ihop i så många år innan bröllopet har vi redan allt vi behöver. Därför undanber vi oss presenter och hoppas att ni istället vill betala en kuvertavgift à 300 kr per person.
Kuvertavgiften sätts in på konto 8420-2, XXX XXX XXX-X. Kom ihåg att ange namn eller ett meddelande som visar vem du är!"
Det kan vara lite knepigt att be om bidrag, för då har man ingen aning om vad man får förrän efter bröllopet. Vissa tycker att det räcker med en hundralapp, andra kanske ger mycket mer.
För att vi skulle kunna räkna med någon form av budget i förväg satte vi en fast summa. Som det tog EVIGHETER att komma fram till/enas om
Den totala kuvertavgiften per person för oss är 550 kr, plus omkostnader för personal och allt runtomkring. Men skulle vi be om 550 kr per gäst vet jag på rak arm flera gäster som skulle tacka nej. 300 kr per person var lagom mycket för oss för att kunna få ihop bröllopsmiddagen för 60 gäster utan att bli ruinerade, och utan att känna oss snåla och kräva våra gäster på pengar.
Min svärmors första reaktion när vi berättade att vi satt datum för bröllopet var "Visst har ni kuvertavgift?", så förhoppningsvis tänker resten av våra gäster likadant som henne Och en del presenter kommer nog komma i alla fall, typ från far- och morföräldrar som gärna vill ge ett minne.