snabb vigsel?
Jag skulle vilja gifta mig kyrkligt men jag vill enbart ha själva semonin utan psalmer och dyligt. Är de nåt man själv kan bestämma eller man måste ha hela semonin ?
Jag skulle vilja gifta mig kyrkligt men jag vill enbart ha själva semonin utan psalmer och dyligt. Är de nåt man själv kan bestämma eller man måste ha hela semonin ?
En kyrklig vigsel fööjer en bestämd vigselordning där det bl.a. ingår minst två psalmer, textläsningar osv. Prästen kan inte ändra den, för vigseln blir formellt ogiltig om inte vigselordningen följs.
En kyrklig cermoni med minsta antalet psalmer (2 st, man behöver ju inte välja dom längsta) och korta stycken för in och utgång, samt kanske en önskan till prästen att man vill hålla det kort, behöver inte ta mer än 15-20 min.
Men gifter man sig i kyrkan så ska man vara medveten om att det i första hand är prästens gudstjänst - i andra hand ditt bröllop. Så om man inte vill ha en gudstjänst med allt vad det innebär så bör man välja en borgerlig cermoni.
Och som Aniara4 säger så kan dom inte ta bort vad som helst för det är då egentligen inte giltigt.
Tyvärr så finns det ingen "snabb" cermoni utan psalmer vid kyrklig vigsel.
Vill du ha en snabb vigsel rekommenderar jag en borlig vigsel, men som är välsignad av en präst (ifall det är viktigt). Då kan man välja en miljö som liknar kyrkans högtydliga miljö. Kan exempelvis vara ett rådhus, statshus, hembygdsgård etc. Man konktar både en vigselförättare, präst eller borglig.
(Ibland är det svårt att få präster att ställa upp som vigselförättare utanför kyrkan). Vid borlig vigselförättare kan man kontakta svenska kyrkan och be om att få vigseln välsignad. Då närvara prästen vid den borliga vigseln och välsignar brudparet efter att paret svarat JA :)
Vet du vad en vigselgudstjänst egentligen innebär? Så här är det det går till:
Vigselakten avslutas med en psalm och oftast ett vigseltal. I samband med vigseltalet överlämnas vigselbeviset. Efter sista psalmen kan solosång eller ett extra musikstycke förekomma. Då kan bröllopsparet vända sig mot varandra och sedan helt om och bli stående mot församlingen. Under utgångsmarschen tågar de nygifta med bröllopsfölje ut ur kyrkan. Bruden går på mannens högra sida, men fortfarande på den vänstra sidan i kyrkan. Sedan blir det lyckönskningar på kyrktrappan...
Exakt vad är det i den kyrkliga vigseln du vill ha?
Är du ute efter den pampiga miljön och få gå upp längs en altargång? Eller känslan av en mäktig cermoni?
Du vet väl om att du kan forma den borgerliga vigseln precis som du vill ha den? Solosång, diktläsning, lyssna på favoritcd:n osv...
Slott och herrgårdar och andra fina platser har oftast vigselrum att låna där du kan få den kyrkliga känslan av att gå fram till altaret och ha en pampig miljö i bakgrunden.
Det är dessutom inte tillåtet för en präst att utföra en borgerlig vigsel, så vill man ha den kyrklig får man så att säga "hela paketet", oavsett var vigseln äger rum- i kyrkan, i trädgården eller på Gekås i Ullared.
Tja.. kan man ha rock konsert i kyrkan så nog kan man gifta sig borgliga också. Ni får väl kolla om ni får hyra kyrkan 15 minuter och ha en borgliga vigselförrättare som ut för vigseln ser inte att det ska kunna vara något problem. Men det är ju kyrkorådet i församlingen som tar sådan beslut tror jag.
Nu är ju tråden ett och ett halvt år gammal och knappast aktuell längre, men man kan alltså inte gifta sig borgerligt i kyrkan. Det går inte att "hyra" kyrkan för att ha en borgerlig vigsel där. I kyrkan äger vigselgudstjänster rum. Att man dessutom ibland kan ha konserter av både det ena och det andra slaget förändrar inte detta.