gravid - oense om vad vi ska göra
Okej.
Det är egentligen väldigt enkelt.
Jag är sen och misstänker graviditet.
Jag tycker vi lika gärna kan behålla eftersom vi ändå tänkte börja försöka om ett år (ett år hit eller dit är ju i långa loppet inte så farligt) men min sambo tycker att vi borde följa planen, göra abort och vänta ett år till det är dags.
För den långa historian:
Vi gifter oss i augusti, skulle få barn i november om det nu är så.
I somras slutade jag med ppiller då jag blev deprimerad av dem. Jag lider fortfarande av depression/utmattningssyndrom och utreds.
Har varit lite sådär med att skydda oss nu efter, dels för att jag har känt att
1. jag kan lika gärna börja testa nu eftersom jag har hormonfel som gör att jag har svårt att bli gravid + att jag känner mig redo
2. jag har sagt till min sambo om konsekvenserna, vet att han inte gillar kondom och vill därför inte tvinga honom utan att han ska ta det ansvaret själv isf
3. vi ligger väldigt sällan just nu för att min sambo inte har så mycket sexlust, en av anledningarna till att jag inte vill tvinga på honom kondom eftersom jag vet att det kommer ske ännu mer sällan då..
Min sambo är inne på sin 4 termin av 6 i sin utbildning, jag är fast anställd inom kommunen i det jag är utbildad till. Han menar att han vill vara färdig med sin utbildning och att han vill att jag ska vara "frisk" först innan vi skaffar barn.
Visst att förutsättningarna kunde ha varit bättre, men jag vill inget hellre än att ha barn. Jag önskar jag hade hittat ett bra sätt att övertala honom att vilja ha barn nu, och han känner att han hade önskat komma på ett bra argument för att jag skulle köpa att ta bort det nu.
Hur jag än skulle göra mår jag dåligt över beslutet. Skulle jag behålla det så går jag emot vad sambon vill, skulle jag ta bort det går jag emot vad jag vill. Han kommer ju såklart finnas där, älska barnet och stötta mig om jag väljer att behålla det, det vet jag ju. Men han vill ju vara färdig med skolan först. Samtidigt känner jag att han har vetat konsekvenserna hela tiden och att jag har sagt till honom att det är hans ansvar och att om det blir något kommer jag behålla det.
Men det är så jobbigt att han är emot det.
Tja. Vet egentligen inte vad jag vill. Ska göra ett test imorgon bitti. Råkade förstöra första jag gjorde genom att bli nervös och kissa för lite på det för ett par dagar sedan och har inte riktigt varit läge där emellan. Men hade kunnat behöva lite peppning och andras tankar på hur ni skulle gjort/har gjort i liknande situation.