sarahannae skrev 2015-03-26 19:06:30 följande:
Vi kommer bara skriva tex "Brudens farbror. Gift med X." som beskrivningar av våra gäster. Det är väl OK om vi har så pass tråkiga beskrivningar av alla gäster?
Det viktigaste är att ingen känner sig utanför av en beskrivning.
Att enbart skriva ner hur folk är släkt är ju en sak. Det är ju värre om 55 av 60 gäster (bara ett exempel) får roliga presentationer, kanske på rim... Där det står att dom är trevliga, bäst på att grilla eller har tågluffat jorden runt. Och dom andra presenteras som "Antons fru", "Johannas flickvän" eller "brudens jobbarkompis".
Jag har suttit i ett par trådar här och hjälpt till med gästbeskrivningar (tror att om man söker på det ordet - gästbeskrivning eller kanske gästpresentation, så får man upp trådarna). Men även via PM hjälpt de som försökt hitta på roliga beskrivningar. Och det är verkligen inte lätt när man får typ 30 ord per person som beskriver de flesta gästerna och så "Antons fru, arbetslös" för dom andra...
Det finns riktigt grova "fail's" när det gäller presentationer. Nu kommer jag inte ihåg den exakta ordalydelsen, för det var så länge sen. men en vän till mig blev beskriven ungefär så här:
Psyksjuk proffsvabbare (skulle betyda nybliven mamma som annars jobbar som sjuksyster på en psykmottagning).
Inget är "fel" egentligen. Men för alla som ska ha beskrivningar av gästerna så kan det vara bra att låta någon / några korrekturläsa så man inte har tänkt helt tokigt någonstans