Recension Bröllopsbutiker Stockholm
Jag ska gifta mig i augusti 2015 och har under våren letat efter den perfekta bröllopsklänningen. Jag bestämde mig för att besöka så många butiker jag kunde i city och här kommer nu en recension om var och en hur jag upplevde butikerna. (Detta hade jag gärna velat läsa innan av någon annan, så hoppas det kan vara till nytta för någon):
BRÖLLOPSKÄLLAN (Hornsgatan 144)
Utbud: Hyfsat stort, mycket klänningar med släp och kortare klänningar. Dem hade lite rea på skor. En mindre sektion med övriga festklänningar, samt liten herravdelning.
Priserna: Upp till 25 000 kr, mest i segmentet runt 10 000 kr.
Bemötande: Var knappast på topp. Jag efterfrågade specifikt vad jag ville ha och hon verkade inte alls förstå, visade mig helt andra klänningsmodeller. Hon verkade inte vara så engagerad eller intresserad, uppfattade henne som ?avslagen?. Jag tittade lite själv och hittade t.ex. en klänning som jag tycke beskrev det jag var ute efter och som hon inte visat. En annan säljare fanns i butiken och hon verkade mer glad och positiv, men hon höll på med en annan kund.
BRUD & FEST (Hornsgatan 132)
Utbud: Ganska stort utbud, dem hade rea på några klänningar vilket var ett plus. Dem hade en herravdelning, smycken och hårsmycken. Litet utbud av festklänningar. Ingen tidsbokning här alls.
Priserna: Från några tusenlappar och fokus på runt 10 000 kr verkade det som. Bemötandet: Bra! En säljare som direkt hälsade på mig artigt och glatt, sen kom fram och frågade om hon kunde hjälpa till. Jag fick titta på klänningar efter min beskrivning och skulle ropa på henne om jag hade mer frågor eller behövde hjälp. Det fanns andra i butiken som dem var upptagna med, så det var ett plus att hon ändå engagerade sig i mig.
DROTTNINGGATANS BRUD & FEST (Drottninggatan 81)
Utbud: Inte alls mycket, ganska liten lokal. Lika mycket bröllopsklänningar som festklänningar. Mycket klänningar åt den mer ?orientaliska? hållet.
Priserna: De enklare klänningarna kostar under 5 000 kr, så det var bra. Annars mest fokus runt 10 000 kr.
Bemötandet: Dom var två som jobbade. Vi fick hjälp direkt av den ena när den andra hade de andra sällskapet. Fast hon var med hela tiden så tyckte jag att hon verkade lite trött och oexalterad. Det var inte så mycket energi från henne, men trevlig. Kortförbud.
LILLY (Birger Jarlsgatan 40)
Utbud: Fin butik, detta känns som en riktig bröllopsbutik, ljus och fräsh. Mindre avdelning för festklänningar och skor. En separat avdelning för herr. Alla klänningarna fanns i varje storlek vilket är ett enormt stort plus! Mer skandinavisk design här, vackert och stilrent.
Priserna: De allra flesta klänningarna verkade kosta från 6 500-8 500 kr. Sen finns det alltid de som kostar mer.
Bemötandet: Det fanns 3 säljare och alla upptagna med kunder. Jag kollade runt själv först och fick inte någon kontakt med något. Fick tillslut fråga och då är det bara tidsbokning som gäller. Men då fick jag jätte bra hjälp och vi kunde boka in en tid direkt en annan dag. (Strålande nöjd sen med min provning och jag köpte min känning här sen!)
GARAMAJ (Birger Jarlsgatan 44)
Utbud: Dem verkar ha mer stora klänningar med släp och mycket flådig design.
Pris: Fick inte veta något, men det såg ut att kosta mer än genomsnittet. Dessutom tog dem betalt för tidsbokning! 290 kr som sen räknas av från priset om du köper en klänning.
Bemötande: Katastrof. Gick in i butiken och det kom genast en säljare fram och meddelade på knackig svenska att det bara är tidsbokning. Jag fick inte ens kolla runt, utan bara boka tid. Kortförbud.
MILAGRO (Karlavägen 38)
Utbud: Lagom mycket, det fanns mycket klänningar som var långa/hade släp fick jag uppfattningen om. Mycket andra festklänningar fanns. Stort utbud där, lika mycket som bröllopsklänningar. Skor fanns också.
Priserna: I det dyrare skiktet skulle jag säga, men runt 10 000 kr.
Bemötande: Det var mycket folk i butiken, men fick kontakt direkt iaf och fick kolla runt i butiken. Man kan ta kort.
ROYAL HÖGTIDSKLÄDER (Linnégatan 31)
Utbud: Massor med kläder, både festkläder och bröllopsklänningar var fullkomligen intryckta i en mindre lokal. Väldigt svårt att få en överblick och man nådde inte ens alla kläder. Men om du har tiden..
Priserna: Såg inte så många, men liknande som de andra butikerna.
Bemötandet: Bra, fast det var mycket folk och säljaren var upptagen så la hon märke till mig och var glad och trevlig.
BRÖLLOPSBUTIKEN (S:t Eriksgatan 74)
Utbud: Riktigt många klänningar och festklänningar.
Priserna: Verkar ligga runt 10 000 kr, men finns för mer eller mindre.
Bemötandet: Helt ok. Kom in och fick kolla runt på klänningarna.
KIK (S:t Eriksgatan 96)
Utbud: Minimalt, dem arbetar med kvalité. Fin skandinavisk design och silke.
Priserna: Mellan 7 000-11 000 kr ca.
Bemötandet: Det beror på vad man föredrar. Direkt när jag kom in i butiken blev jag påflugen av en minst lika påflugen man som var någon slags marknadsansvarig för butiken. Han skulle bara prata och prata om upplägget hur det gick till, vilken kvalité dem hade i allt. Lite för mycket i min smak. Fick titta i en folder på de klänningar som fanns (vilket var bra för överblick), sen fick jag prova hur mycket jag ville med kvinnan som designat och sytt dem. Hon var mannens raka motsats, sa knappt ett ord, vilket var konstigt. Helst ville man ha en blandning av dem båda. Dem var väldigt engagerade att du skulle beställa iaf. Fick med mig provtygbit.
Milagro Brudklänning (Karlavägen 38)
Garamaj Bröllop & Fest
Lilly (Birger Jarlsgatan 40)