Köpa sin egen förlovningsring?
Sorry för "wall of text", men jag skulle bara vilja ha era åsikter på en situation som jag sitter i just nu.
Jag och min fästman förlovade oss för 5,5 år sedan, och på den tiden var vi unga, studerande och vi hade inte mycket pengar. Vi bestämde oss för att köpa likadana ringar i silver, släta med gravyr för lite över 350 kr för att det var billigt med tanke på våran ekonomi och sen också för att vi båda är noga med att våra ringar skall matcha varandra för vi båda ville ha en förlovningsring.
Nu, om mindre än 1 år kvar till vårat bröllop, skulle jag vilja ha en ny förlovningsring då min nuvarande är sliten, repig och har inte samma lyster längre (visste att det skulle bli så när vi köpte dem) och jag har hittat en jättefin ring i 18K vitt guld med kubisk zirkonia som skulle matcha vigselringen väldigt bra för ett väldigt bra pris som jag vill gravera samma text som i den gamla ringen. :)
Problemet är nu att min sambo tycker att det är synd att byta ring för att vi inte "matchar" och dels för att han anser att det är en "onödig utgift", men grejen är att han skall inte ha kvar sin förlovningsring när vi gifter oss utan bara ha vigselringen så jag förstår inte poängen att jag inte kan byta?
Har har dock sagt att han skulle känna att det är ok om jag köper den själv, men skulle det bli konstigt då eller?
är det andra som köpt sina egna förlovningsringar för att ens partner inte vill/kan?
och har ni utfört en "ny" ceremoni med frieri/förlovning för att det inte skall kännas konstigt?