Lenblo skrev 2015-08-24 14:40:44 följande:
Håller med! Jag tror det är alla amerikanska romantiska komedier som inbillar killar att det är romantiskt och eftersträvansvärt att inte låta kvinnan själv få utse den ring hon ska bära resten av livet.
Om det inte vore för att killarna menar så väl så skulle jag kalla det manschauvinism.
Den svenska traditionen där de lyckliga tu går och väljer ringar tillsammans tycker jag både är vacker och borgar för bästa nöjdhet i längden. Om det känns bättre så kan ni betala för varandras ringar och ge dem som gåva sedan. Även det tradition.
En sann romantiker hör jag...
Visst har du en poäng eller två, men jag känner mig mest bortskämd över att jag ska få två solitärer, så vill inte riktigt ifrågasätta poängen ;)
Det ligger ju en viss romantisk dimma över att mannen ska gå ut för att leta upp den perfekta drömringen, som kommer få hans flickvän att knippa efter andan och, med handen på pannan, svimma av hur fantastiskt vacker ringen är. (Jag måste träna lite på det där)
Men visst, detta resulterar ju helt klart i fler fall av missnöjda damer, än om man följer svensk sed. Det ser man ju främst på Amerikanska forum (Ja, jag har hittat till Weddingbee! Yeeey!), "He cheaped out on me", "I'm embarrassed", etc etc, man tycker ju synd om både den stackars killen som ville så väl (Jag förutsätter att de, i de flesta fallen, gjorde så gott de kunde), och den stackars tjejen som sitter där och antingen måste bita ihop i 60 år till, eller framstå som världens mest otacksamma människa.
Men i mitt fall, som min sambo sa, så KAN jag ju bara säga om jag inte gillar den, så byter vi, och om jag inte har hjärta att göra det så behöver jag ju iaf bara stå ut med den i ca ett år! :P
Haha, gillar idén om att ge ringarna som gåva till varandra, då får man ju, som kvinnan i ett tvåkönat äktenskap, se till att peka ut den allra största stenen för att maximera sin vinst ;) skämt åsido, nu har vi gemensam ekonomi, så när vi köper en dyr ring blir även jag lidande och får äta nudlar i 10 år framöver, men det är det värt