Jag har diamanter på min ring och tänkte först att jag behövde vara väldigt försiktig med den, sen anmärkte guldsmeden att det handlar om världens hårdaste material och att det ska väldigt mycket till för att ha sönder eller ens repa dessa. Väldigt logiskt när man tänker efter så klart :P
De tyckte att det är helt rimligt att t.ex. styrketräna och klättra i berg med ringen på, det som i värsta fall kan hända är att man får repor på själva ringen (min är av vitguld) men det skulle vara enkelt att polera bort.
Jag plockar av min ring när jag tränar akrobatik (då får vi inte ens ha dragkedjor av metall av säkerhetsskäl) och när jag dyker (jag är annars rädd att den ska glida av i vattnet då den blir hal och mina finger krymper rejält om de blir kalla). I övrigt har jag den på jämt, vare sig jag sover, tränar dans, simmar (ingen risk att fingrarna hinner bli så kalla som under ett längre dyk), bakar, eller något annat.
Briljanter är ju inte riktigt så hårda som diamanter, men bör inte vara allt för lätta att repa heller. Fråga i butiken som han köpte ringen i om du är osäker :)