Det är väl svårt att neka någon annan dess känslor, men det betyder ju inte att ni behöver anpassa er efter dem. :)
Jag tycker inte det är det minsta fel att begränsa antalet inbjudna, men jag förstår ändå om de känner sig "snuvade". Det är ju ändå vigseln som är själva grejen med ett bröllop, inte festen efter.
Jag och min man hade inte tänkt bjuda någon familj alls till vår vigsel. Inte för att vi inte ville ha dem där, utan för att det skulle bli så kort (borglig) och de bor långt bort, så det kändes liksom.. onödigt. De frågade dock om de inte kunde få komma ändå, och vi anpassade oss efter dem och hade en större grej än vi hade tänkt. Och då var det ändå bara närmsta familjen, och ett par mostrar. Större delen av våra släkter var inte där, och ingen tyckte något om det. Dock är vi så många så vi brukar inte bjuda alla om det inte är för en släktträff... Min kusiner har inte bjudit mig på sina bröllop heller, liksom.
Om ni verkligen vill göra som ni tänkt, så bara stå på er och håll på vad ni vill. Om ni förklarar varför, så borde de ju kunna bete sig som vuxna människor och respektera ert beslut. Ta dock i beaktning att om ni har vigseln i kyrka så kan ni liksom inte neka gäster. En kyrklig vigsel är öppen för alla som kommer dit, även om de inte är bjudna.