• Iona

Vit klänning eller inte

Hejsan

Försöker få rätsida på hur jag ska tänka. Vi gifter oss i augusti i år! Tjohoo för det :) 

Saken är den att jag varit gift en gång tidigare, för en sisåsdär 25 år sedan.
    Min fästman har aldrig varit gift förr så han vill ju jättegärna ha en sprakande vit brud. Jag själv känner att jag nästan skulle känna mig.. jag vet inte hur jag ska formulera mig riktigt.
    Jag är ju liksom inte 20 år ung och särskilt oskuldfull längre. Fyller ju 47 snart.
    Själklart så ska ju inte vårt bröllop färgas av tidigare misstag, men hur vit och pristine törs man vara så här i 40plus-landet?

Det finns säkert nån annan tråd med samma fråga, men jag kunde inte hitta. Jag är så ny här.

• Svar på tråden Vit klänning eller inte
  • kristinehedin

Jadu jag har precis samma tankar och bekymmer som dej. 46 år och varit gift innan, då kyrkbröllop och naturligtvis i vitt, min sambo har inte varit gift innan och skulle nog även han helst se en vit brud men själv är jag lite osäker på vad jag vill, visst vitt är fint men en rynkig tant i vitt ???

Kanske bara att traska iväg till en uthyrare och prova klänningar så kommer vi nog på vad som känns rätt för det måste kännas bra.

Kram och lycka till med dina funderingar.

• alexandratherese

Jag tycker att du borde ha den färg du känner dig bekväm i! Om det så blir en vit eller beige eller lila - låt det vara den färgen du känner passar dig för just den dagen :). Jag själv tycker att det är ganska tråkigt med traditioner och hur det "ska vara". Du behöver absolut inte vara ung och oskuldsfull för att få ha på dig en vit klänning, tycker jag i alla fall. Jag kommer vara 28 år när jag gifter mig - i en vit icke traditionell klänning med min 9 år äldre fästman som varit gift tidigare. Ett tips är att kanske först hitta vilken slags klänning du föredrar, och därefter bestämmer du färg :)

• Emsie

Jag tror faktiskt att det är väldigt få yngre brudar som är särskilt oskuldsfulla också idag när dom flesta bor ihop i år och skaffar barn innan dom gifter sig.. Jag kommer iaf ha vitt för jag tycker det är fint. Men om du inte är bekväm med det så är det ju modernt med klänningar i ljusa färger så som lavendel, champagne och guld också eller dip dyed om det kan vara nått? :)

• Noraline

Hej,

Jag är 28 år och vi gifter oss i september. Varken min sambo och jag vart gift tidigare ändå kommer jag inte att ha en vit brudklännin. Dels för att jag inte längre är oskuld och för att jag gillar färg elfenbensvit. Jag ville ha vit så också han men det kändes inte rätt. Nu funderar jag på att ha en rosa klänning. Det handlar om vad som känns rätt, det är ju idag också. Du kanske kan kompromissa genom att ha färger son: beige, champagne, elfenbensvit och den finns i olika nyanser. Den är ju inte kritvit.

• Red Lion

Ha exakt vilken färg du vill, den du gillar och tycker du är fin i. Kan inte va en viktig sak i dagens samhälle, skulle nån bry sig om det har de problem. :) Kör på!

• Nyfiken gul , nu fru

Vad du än gör, känn inte att du måste klä "ner" dig . Det är inte skamligt att gifta om sig.

Vill du ha vit klänning, slöja och krona så är det ju så det känns och då har du det också.

Jag jobbar inom kyrkan och möter ganska ofta brudar som känner sig lite "pinsamma" när de ska gifta om sig och vill helst bara få det gjort och glömt. Många gånger har de ångrat sig djupt när de försent insett vad de gick miste om för att de trodde att man inte kan slå på stort.

Väl värt att tänka på.

• Kattungevin

Välj det du vill ha. :) Tycker inte det är fel alls att vara äldre och klä sig i vitt. Men vill man inte klä sig i vitt så ska man inte. :) Jag till exempel kommer ha en kort, puffig pastell-lila klänning med mintgrön dekorsnörning i ryggen, skor och axelbandsväska i samma lila färg, samt mintgröna over the knee strumpor (Skorna har mintgröna skosnören. Och lär ha fler mintgröna accessoarer. Min kille kommer ha en mintgrön kortärmad öppen skjorta och en pastell-lila t-shirt under. Antagligen kommer han ha jeans på sig och ett par färgglada sneakers. Mina skor är för övrigt ett par kilklackssneakers. ;) Men ja, när vi gifter oss så kommer jag vara 34 år och han kommer vara 28 år. :)

• Iona
    Lenblo skrev 2016-03-09 13:25:48 följande:

d

Visst kan du bära rikedomens färg vitt utan att verka löjlig. Men man måste ju inte gifta sig i något tonårsaktigt för det. Här finns fler idéer:
    se.pinterest.com/mabelschmahl/bridal-wear/
    Annars googlar du på "mature brides".

Tack för tipset :)
Svar på tråden Vit klänning eller inte