Varning Glamira
Jag har äntligen efter 3 månaders kamp fått tillbaka mina pengar från Glamira och kan börja varna andra för att använda dem.
Vi beställde förlovnings- och vigselringar i slutet av september, de skulle då levereras i början av oktober. Efter några dagar ändrade vi oss av olika orsaker och jag meddelade Glamira via mail att jag ville avbryta köpet.
De meddelade då att ringarna redan var i produktion och detta inte kunde avbrytas, utan jag behövde betala enligt överenskommelse samt vänta på att ringarna skulle komma, så att jag sedan kunde returnera dem och få pengarna tillbaka. Fine, de skulle då komma några dagar senare så jag gjorde så. Big mistake.
Leveransen sköts upp, gång på gång på gång på gång på gång, jag fick mail 1-2 dagar innan varje beräknad leverans att "tyvärr, det dröjer 3-5 dagar till".
Glamira går ej att nå via telefon, endast via mail, mail som ofta tar flera dagar att få svar på, och som ofta är autosvar utan några tydliga svar på frågor. Inte förrän jag tog kontakt med ARN, konsumentrådgivningen och kronofogden samt började hänvisa till svensk konsumentlagstiftning fick jag personligare svar från kundtjänstens jurister.
När ringarna väl kom i början av december kom nästa problem, enligt deras returformulär skulle jag endast få tillbaka 2/3 av pengarna jag betalat in, det tog nästan 2 veckor till att reda ut detta med den obefintliga responsen från kundtjänst så att jag äntligen kunde skicka tillbaka ringarna. Jag blev lovad en snabb returprocess men det tog mer än en vecka efter de tagit emot ringarna och flertalet påminnelser från mig innan de ens kunde konfirmera att ringarna tagits emot.
Jag har lagt så mycket tid och energi och oro i den här frågan, och legat ute med en stor summa pengar, samtidigt som jag skulle försöka planera vårt bröllop. Mardrömmen hade ju varit om vi dessutom hade velat ha ringarna ändå, men behövt ändra storlek etc, då hade vi stått utan ringar till bröllopet. Jag skulle inte rekomendera Glamira till min värsta fiende, de gör säkert rätt då och då också men det är inte värt det att ta risken! Jag har ALDRIG upplevt ett sådant oseriöst företag.