Pessar
Hej,
jag vill veta allt om pessar. Är det knepigt att använda? Hur säker är det? Jag är hemskt tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter angående detta preventivmedel.
Hej,
jag vill veta allt om pessar. Är det knepigt att använda? Hur säker är det? Jag är hemskt tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter angående detta preventivmedel.
Hej!
Jag har endast haft mitt pessar i två månader, men jag är jättenöjd!
I början är det lite knepigt att sätta in. När man har satt ditt den spemiedödande krämen blir nämligen pessaret jättehalt... Men övning ger färdighet! :)
Vi har använt pessar som preventivmedel i ca 2 år nu, minns inte exakt, och är helnöjda. Innan s*a*m*l*a*g*e*t, precis innan eller en stund innan, vilket man vill, tar man på spermiedödande kräm på pessaret och för in del med fingrarna eller en införningshjälgrej (som jag aldrig provat). Man för in det så det täcker livmodermunnen och sitter "fast" under blygdbenets kant. I början är det lite meckigt, men efter lite övning så tog det inte längre tid för mig att sätta in än det tar att ta fram och trä på en kondom. Och det känns inte för nån av oss, luktar inte *s* osv. Efter "myset" ska man ha det inne minst 6 timmar.
Rätt använt har det en säkerhet på ca 97% tror jag.