• Bröllopstokiig

Tips på resa över nyår?

Min fästman kläckte idag idén om att åka bort någonstans över nyår, bara han och jag. Låter ju underbart! :D
    Nån som har ett förslag på nåt billigt resmål som är trevligt den tiden på året?
    Är dock lite kluven, då vi sparar för fullt till bröllopet. Har inte satt nåt datum än då vi inte vet hur länge vi måste spara. Men man kan alltid drömma!

• Svar på tråden Tips på resa över nyår?
  • Lummer

Hej!

Jag gav bort en överraskningsnyårsresa till min sambo i julklapp förra året.

Jag hade först planerat att vi skulle åka till London men upptäckte sen att det skulle bli alldeles för dyrt (tror dock att det nu går att få ganska billiga resor dit också - har sett mycket reklam om det på sistone). London har ju annars massor med roliga saker man kan hitta på under nyår. En tur i London Eye och firande på Trafalgar Square. Sen har de också en stor nyårsparad på nyårsdagen.

Okej, när jag motvilligt fick erkänna att jag inte hade råd med en Londonresa så kollade jag upp flera andra huvudstäder i Europa. Upptäckte att det faktiskt var dyrt att åka nästan överallt - en vecka till solen hade blivit billigare!

Något som dök upp sent i tankarna var Bryssel och det valde jag till slut. En billig resa fick jag också tag i (via Resfeber). Det visade sig att det var ett jättelyckat val. Svårt för pojkvännen att lista ut också (han fick reda på det först på vägen till Arlanda).

Bryssel är en mycket trevlig stad, och gillar man choklad så ska man verkligen åka dit. Stadskärnan är jättemysig med många små gränder med trevliga butiker och restauranger. Det är så härligt att bara gå omkring och titta på omgivningarna och alla vackra byggnader. Flera muséer finns det också, tex seriemuséet som vi var på.

Grand Place - torget mitt i stan är juldekorerat och där samlas alla vid 12-slaget på nyårsafton. Då är det knökfullt! Ett fint fyrverkeri kan man beskåda då också.

Jag rekommenderar Bryssel alltså!

• Chinna

Vi var till Dublin Nyåret 2000 , endast tre nätter men det var verkligen mysigt! Hade inte varit där tidigare , blev glatt överraskad! Bodde på Royal Dublin Hotel där det bl.a. ingick en suverän Nyårsbuffé på Nyårsafton. Vi köpte även biljetter till en Nyårsfest på ett annat hotel så det blev en lyckad kväll! Hann även med lite sightseeing,shopping,många pub-besök och mys på rummet....

• elis

Om du är (annars kan du kanske bli) EuroBonus medlem hos SAS så har de etxra billiga erbjudanden på Scandic Hotel (inte bara Sverige, tror jag) mellan mitten på december och en bit in i januari. 250 kronor per rum.

• Ejnie

Det finns trevliga skidresor till svenska fjällen över nyår... bo på pensionat, ät god mat och fira nyår med massor av snö!

• Fenomena

Tack för era förslag!
    Just den här resan ska inte bli en skidresa, eftersom sambon brukar släpa med mig på såna. Har tänkt mig värme eller kultur/europeisk huvudstad.
    Om man vill ha väre den tiden på året, och vill ha en billig resa, är det då bara kanarieholmarna som gäller?

• Ejnie

Alltså det beror på vad du menar med värme... Kanarieöarna är väl inte så riktigt varmt på vintern? Mig veterligen finns inget varmt (25+) ställe i Europa utan det blir närmare ekvatorn, typ Egypten i så fall. Hur lång tid har du tänkt dig? Marocko är INTE varmt på vintern!

Har tillbringat nyårsafton på en sandstrand i Malaysia, det var kul men lite underligt att inte ha snö och inga riktiga nyårsfiranden där vi var.

• Catty

Dublin ar suverant for nyar!! Och Edinburgh: de firar "Hogmanay" med massa folk pa gatorna och det ar hur go stammning som helst!

• Signatur

Kanarieöarna duger gott på vintern. Har åkt dit flera gånger över jul/nyår. I och för sig är det närmare 20 grader än 30, men klart bikiniväder.

Har du kollat Bulgarien? Sol och bad fungerar inte på vintern, men kultur finns det och det är billigt att vara där.

Svar på tråden Tips på resa över nyår?