• swahili

Hjälper familjerådgivning

Jag har i en annan tråd berättat om att min man varit otrogen och att jag ändå vill kämpa vidare för att bli en familj igen.Min man blev väldigt dålig psykiskt när allt avslöjades,han är precis hem kommen från en 4 veckors visstelse på psyket.
    Han börjar nu vara på benen och blir bara starkare o starkare.Vi är båda överrens om att söka hjälp hos familjerådgivningför att få lite hjälp på traven.
    Skulle höra om det finns fler som sökt denna hjälp och om det har hjälpt er i ert förhållande.

• Svar på tråden Hjälper familjerådgivning
  • peanutbutter

Jo..det där tycker jag låter vettigt. Inte minst för att få igång er kommunikation..
    Din man mår ju uppenbarligen mycket dåligt, det gör du med..Jag tror ni får det enklare att lyssna på varandra, förmedla era känslor om det finns en tredje part närvarande..

• Nyfiken gul , nu fru

Vill också slå ett slag för rådgivning. Men vill också starkt påpeka att ni måste nog gå alla 10 ggr som rekommenderas för att ni ska märka att något händer.

Döm inte ut rådgivningen efter 1-2 ggr, det händer så otroligt mycket i er kropp under tiden så det är lätt hänt att ni kan känna motvilja av att gå dit och prata om "oviktiga" saker.

Jag själv har kämpat med terapi i 7 långa ÅR och nuförst börjar jag fatta vitsen med att kallprata halva timmen. Det ger mer än man tror.

Så var öppen i huvudet när ni går dit, det tar ett tag som sagt innan något händer av det ni pratar om.
    Vänta er inga fyrverkerier eller trumpetstötar efter första gången, det tar ett tag innan man får en "aha-upplevelse".

Lycka till.

• U-Brud

JA, det kan helt klart hjälpa!

Vi gick för flera år sedan (då med insikten att vi skulle separera) och det var väldigt nyttligt att ha en opartisk person med i diskussioneerna ibörjan. Man fick tänka till och se problemen ur en annan synvinkel.

Däremot gick vi inte några 10 ggr??? Tror vi bara var där 4 ggr och den vi gick hos sa ingenting om att det var brukligt med minst 10 ggr. Kanske är olika från par till par, eller från rådgivare till rådgivare?!

Men som sagt jag rekomenderar varmt familjerådgivning!
    (Kanske även rådgivning var för sig vore något att satsa på, ni har ju gått igenom en hel del båda två som säkert behövs bearbetas)

• emy

Har inte varit där själv, (fick inte med mig m2b under den period när det hade behövts), men har en gång i tiden gjort ett arbete i skolan om familjerådgivningen. Jag tror absolut att det ger något, kanske inte för 100% av alla par , men för väldigt många. Men som ovanstående skrev: förvänta er inte underverk. Det handlar mera om att ges utrymme att göra sig hörd och förhoppningsvis lyssnas på, än att terapeuten säger något magiskt förlösande.

• Lollo 03

Jag och min man går just nu på familjerådgivning. Skrev om vår historia för ett tag sedan här på BT. Vi började gå på "vanlig" familjerådgivning 2ggr och har sedan fått en tid till om en månad.

Nya konflikter blossade upp mellan oss vilket gjorde att jag kände att vi behövde mer hjälp omgående.Nu har vi hamnat på något som i vår stad kallas för spädbarnsverksamheten där man kan få gå på parrådgivning om man har barn under 18 månader. Vi har en 2½ åring och en 1 åring.

Detta är jättebra för oss! Vi har varit där två gånger och meningen är att vi ska gå där én gång i veckan under ganska lång tid tror jag.

Efter två gånger på vanlig familjerådgivning och två gånger på detta känner vi oss inte alls "klara" ännu.

Vi går hos en psykolog och hon lyssnar på vad vi har att säga ,öppnar upp så att vi ser saker på andra sätt och får oss att lyssna på varandra.Det är fantastiskt bra för oss och JAG mår väldigt bra över att gå dit.

Att komma till insikt om saker och ting tar tid, har man varit och reagerat/gjort saker på ett visst sätt kan det vara svårt att se saker på andra sätt.

Jag har börjat få aha-upplevelser om mig själv och jag tycker det är upplyftande och intressant att lära sig se på sig själv på ett annat sätt och att lära sig tänka i andra tankebanor.

Min man har också han börjat tänka till och även han tycker det är intressant och nyttigt.

Jag tycker absolut ni ska gå, jag önskar att vi hade gjort detta för länge sedan.

Lycka till och många kramar. Tänker på er, följde din tråd när du skrev den.
    Lollo

• Sydneybruden

Sen ar ju en forutsattning for att det ska fungera att ni bada ar oppna for att prata om era egna brister och fel (men det verkar ni ju vara).

En nara van och hans fd fru gick pa familjeradgivning i flera manader, men bada tva hade perspektivet "jag har ratt, jag vill bara fa honom/henne att inse att de har fel/hur svar h*n ar att leva med/hur hemsk h*n kan vara" typ.... inte sa konstruktivt som du forstar, och inte sa konstigt att det inte blev nagra framsteg dar...

Svar på tråden Hjälper familjerådgivning