• BrudAug2003

Min kattunge tappar hår!

Har en kattunge som är ca 12 veckor. Sedan tre fyra veckor tillbaka tappar han päls! Främst vid svansen och det var där det började. Det konstiga är att han är hur pigg och glad som heslt och han kliar sig inte. Vad tror ni det kan vara och vad göra åt det??

• Svar på tråden Min kattunge tappar hår!
  • ullis_p

Hmm, jag skulle (som den hönsmamma jag är) gått till vetrinären med den, eller i varje fall ringt till en vetrinär och rådfrågat dem.....

Kan vara allt från parasiter till eksem till närings eller vitaminbrist..... eller så är det inget fel alls

• Kicker

Det kan inte vara så att det är baby-pälsen som faller av?

*vet inget om katter, gissar bara*

• J.J.

Min katt tappade hår av stress.. (bara på huvudet. Han såg ut som en munk.)

Annars kan det vara kvalster eller nåt sånt..

• BrudAug2003

Jag har pratat med en vet. som tycker att jag inte ska oroa mig så länge han inte kliar sig eller verkar må dåligt. Men jag kan ju inte låta bli att undra vad det är ändå!

• Snufsis

Det kan inte vara en allergisk reaktion på avmaskningsmedlet? (Antar att den fått åtminstone 3 behandlingar vid 12 veckors ålder)

Om du inte redan har den, så rekommenderar jag boken "Hälsoråd för katt" (ISBN 91-973202-3-4), den finns på Apoteket. Mycket bra hjälp, tips och råd i den!

• Jill

Jag skulle i alla fall ringa till veterinären för att höra vad de säger. Oftast så får man bra hjälp över telefonen, jag har ringt flera gånger och fått tips som har hjälpt så att jag inte har behövt åka in. Är veterinären osäker och vill se katten så skulle jag åka in med den. Min värsta fasa är att något skall hända mina två katter, skulle lägga alla bröllopspengar på katterna utan att blinka, om det behövdes. Hoppas lillkatten blir bra snart!

• jajjan

Hej du!
    Våran kattbäbis tappade åxå hår när han var liten, men det var bäbispälsen som trillade av.
    Nu när han är sisådär 5 kilo tyngre har han en jättefin svart lurvig päls, och all kort grå päls liger väl under soffan eller nåt.(Lär det inte göra, jag har dammsugit det senaste halvåret)

Nä, men jag skulle kolla upp det om jag var du.
    Man kan aldrig vara för överbeskyddande mot lurvpellarna!

Lycka till och jag hoppas allt är bra med missen!

• ullis_p

Har kissen kala fläckar eller är den tunnhårig?

Standardrådet från veterinärer brukar vara att om katten verkar må okej, äter, går i lådan som den ska och sover lika mycket/lite som vanligt så är det till 99% inget akut (dvs inget som den kan dö av)även om den skulle vara sjuk.

Det är vad vår veterinär sagt i alla fall.

• emy

Vissa katter "gnager" av sig pälsen av lika anledningar (stress, kliande hud, ont i t.ex. buken alternativt okänd anledning). Men det är oftast vuxna katter, främst kastrerade hannar. Kolla om håret
    *tunnats ut
    *tappats helt från roten och fläckvis
    * det finns hår kvar vid huden, dvs. bitits av

Och gå till veterinären för säkerhets skull.

• BrudAug2003

Tack för alla tipsen! Känner mig inte så orolig längre för han är hur pigg och glad som helst och man ser honom aldrig klia sig.

• ullsa

Hoppas det går bra. Så tidigt ramlar inte babypälsen av. Det finns en tablett på apoteket man kan köpa som stimulerar pälsen, kan just nu inte bara komma ihåg vad den heter. Men håll utkik, det är inte bra att katten tappar päls, t ex. är det ett av alla tecken på foderallergi...

Svar på tråden Min kattunge tappar hår!