• Smulu

Kommentarer i Ilskan.

Tycker ni att det är ok att man i ilskan hotar att göra slut?
    säger att man är tillsammans för att man ändå inte kan hitta någon bättre.
    Hur mycket ska man hänga upp sig på kommentarer som sägs när man är ilsk?
    Han har under 5 år tillsammans blivit riktigt arg kanske 2-3 gånger. Men aldrig tidigare sagt någon sådan kommentar.

• Svar på tråden Kommentarer i Ilskan.
  • Mrs. Simon

nej det tycker jag ej ar ok, och sa tror jag dessutom att det ar inget som man slanger ur sig utan anledning heller.

• Gun

Jag tycker inte att man säger så.

Fråga så här i efterhand varför han sa så, och berätta att det sårade dig och att du började tvivla på varför ni är tillsammans.

• Smulu

Mrs. Simon. Det är därför jag undrar, eftersom inte jag heller tycker man säger så.

Ska i alla fall berätta för honom att min tilltro till vårt förhållande fått sig en törn, inte för att han blev arg och irriterad, jag vet varför och förstår honom, men varför han sa sådana kommentarer och hur jag kände när han sa så.

Gun, huvudet på spiken! Precis så!

• Dea

Nej, jag tycker inte det är okej.
    Tycker man ska undvika det.

En enstaka gång kan man komma över det. Men det är nog bra om man reder ut vad det bottnade i.

• penapöna

Jag tycker att det är ok.

Är det så att du har funderingar på att göra slut, eller var det nåt du bara sa för att göra honom ledsen/arg?

Om det bara var något du sa tycker jag att du ska berätta det.

Jag säger/skriker ofta saker jag inte menar när jag är arg, fast nåt ligger det väl bakom det man säger ändå. Jag är noga med att säga förlåt.

• Jema

Jag tror att det oftast handlar om att försöka såra den andra djupt.
    Jag tror inte heller att det handlar om att man innerst inne vill göra slut, utna just om att kläma åt där det känns som värst.

Jema

• Smulu

Det var snarare så att jag undrade lite över varför man säger sådana elaka saker som arg och hur mycket man ska bry sig i det. ok man blir ledsen och förmodligen så var det ju det som var meningen med kommentaren.
    Men som jag förstått det dels på era svar och dels sedan en kompis berättade hur hon sagt till sin pojkvän för något år sedan utan att egentligen mena det. Är det inte något som man egentligen vill ska hända.

Och Nej jag har inte funderat på att göra slut. Jag har helt enkelt bestämt inför mig själv att jag inte ska hota med att göra slut, tycker helt enkelt inte det är schysst.

• Ettolrach

Ne-ej det är verkligen inte okej att ta till sådant i ilskan om man grälar eller argumenterar.

Det är känslomässig utpressning och det ska man inte utsätta någon för, det är inte sunt!

Vill man verkligen vara i ett förhållande med någon som kommer med så elaka kommentarer?

Jag menar inte att uppmana dig till att göra slut, det vet bara du om du ska eller inte, men man ska inte acceptera att den man lever med vräker ur sig sådant!

• Smulu

Klart att tanken slog mig, men efter att ha pratat med bla en väldigt god vän och även frågat min pojkvän om vad han menade. Han tyckte att jag gått över en gräns och därför gick han också över en gräns. Lite "hämnd" alltså.
    Jag kan inte minnas senast innan det här tillfället som han sagt något elakt till mig, så jag tar det här som en engångsgrej och lägger det bakom mig. Om han säger något sådant igen, så får jag ta ställning då.

• ijkå

Jag kan inte säga det bättre än Zazza gjorde i ett tidigare inlägg. Därför bifogar jag det:

"2003-11-14 14:03 Zazza

Nej! man säger inte elaka saker till sin partner om man tycker om varandra.

Har ni hört om pojken som skulle slå i en spik i deras staket på baksidan av huset varje gång han blev arg och sa dumma saker? Inte? Jo pojken lyckades till slut lugna sig och då sa hans pappa att han skulle dra ut en spik varje gång han lyckades att behärska sig och till slut så var alla spikarna utdragna igen. Då sa hans pappa att ja visst nu är alla spikarna urdragna, men de har gjort ett fult hål. Samma fula hål finns i själen på den människa som har fått något elakt slängt i ansiktet.

Så min erfarenhet är att elaka saker sitter kvar i själen och kommer troligen att göra så resten av ert liv.

Det finns så många andra sätt att ha olika åsikter på än att säga elaka saker."

Hoppas att det var OK att låna det Zazza.

• a flock of seagulls

Nej, på samma sett som jag inte tycker det är ok att säga andra elaka saker till den man älskar.

Svar på tråden Kommentarer i Ilskan.