• isis

Någon med nickelallergi?

Nu kommer jag med en såndär tråkig fråga kankse men jag är nyfiken.

Jag har kommit underfund med att jag troligtvis är nickelallergiker, jättekul eftersom jag är allergisk mot allt annat oxå!

Tänkte bara kolla om det finns flera här på BT, hur era symptom ser ut och vad ni gör åt det och hur ni klarar er dagligen?

De åtgärder jag har gjort är att jag har spraylackat det jag använder dagligen såsom skärp, ringar och nycklar. Öppnar dörrar med jack/tröj ärmen vilket fått många att undra om jag har bacillskräck..

Men det var allt för mig denna tråkiga söndag! Hej sålänge! :D

• Svar på tråden Någon med nickelallergi?
  • Lummer

Jag har haft nickelallergi så länge jag minns tror jag. (Och har liksom du också massa andra allergier - så lagom roligt... ;) ) Men som tur är så vänjer man sig, man är ju så illa tvungen.

Jag är rätt så känslig men inte så känslig så att jag har besvär av nycklar och att ta i handtag. Däremot kan jag inte ha något på mig som innehåller nickel. Alla smycken jag har är därför helt nickelfria liksom mina glasögon. Titan är ett bra (och snyggt) material tex. Om jag får på mig något smycke innehållande nickel så märks det nästan direkt. Svårt för en säljare att luras alltså! ;)

Det största problemet är ju att hitta skärp och byxor utan nickel i knappar, nitar och blixtlås (men det finns!). Ibland fungerar det att sy en tjock tyglapp (tex jeans) över knappar. Detta slarvar jag dock med ibland och får då riktigt jobbiga och kliande eksem på magen. Sen kan jag också få eksem på händerna ibland, speciellt då det som nu är kallt och torrt i luften.

Ja, så ser min nickelallergi ut. Rätt trist alltså. :)

• isis

Finns det inte nån vätska man kan ha med sig för att kolla om det är nickel i grejer man ska köpa?

• Jenca

Jag har oxå nickelallergi men är inte alls så känslig som ni andra verkar vara.

Jag märker mest av det om jag använder mej av smycken med nickel i, får då utslag där jag har smyckerna. När jag gick på lågstadiet fick jag även stora utslag på baksidan av låren pga att jag hade örhängen det var nickel i. Men eftersom detta var under det ljuva åttitalet och plastörhängen var inne så kom jag undan det på så sätt.

Numera använder jag mest silver eller guldsmycken och då känner jag inte av allergin. Så jag har tyvärr inte så mycket andra tips om vad du kan göra för att förbättra din situation.

• cherlindrea

Jag vet att det för många år sedan fanns ett slags provkit för att se om en sak innehöll nickel. Fråga på apoteket.

• Ejla

Har också nickelallergi men liksom många andra inte så allvarligt att jag inte kan ta i nycklar och handtag. Däremot kan jag inte bära nickel mot kroppen längre stunder, typ smycken och klockarmband, och TYVÄRR är det inte alltid nickelfritt trots att det anges att det ska vara det. Så jag håller mig till ett litet fåtal äkta smycken och experimenterar inte med saker som jag inte är alldeles säker på.

• Chinna

Instämmer med föregående talare... Du verkar ha en svårare alletgi än många andra.Det viktiga är ju att huden inte kommer i kontakt med nickel , själv köper jag de flesta byxor på Flasch som har nickel-fria knappar (vet ej var du bor?)och vad det gäller smycken är det ju bara att gå på kvalité! .

• isis

Jag bor i Göteborg..
    Konstigt att ingen har reagerat tidigare på att jag har denna allergin. Tyvärr är det bara händerna som får reaktionerna oxå verkar det som.. Förut några enstaka utslag häråvar då å då..

tack för alla svar hitintills! :)

• ullsa

Jag är allergisk mot nickel och kobolt. Jag fick reda på det genom att gå till en hudläkare och göra ett kontaktallergitest. De hade en massa ämnen i små rutor på en stor karta som jag fick ha på ryggen i två dagar och sen kontrollerade de vad jag hade reagerat på.
    När de konstaterat vad jag var allergisk mot fick jag fina kort vad man ska undvika när det gäller nickel och koboltallergi. Men du kanske ska ta reda på att det verkligen är nickel du är allergisk mot, finns en massa metaller också. Men om man är väldigt, väldigt allergisk mot nickel kan man ha problem med burkmat (konservburkar).

• Guldfisken

Jag är också nickelallergiker, även om mina problem inte är av det allvarligare slaget.

Jag har ungefär samma problem som Lummer. Märkte det när min mage råkade komma i långvarig kontakt med magen, typ någon gång när jag satt ner länge.
    Jag har inte heller bekymmer med att ta i nycklar och mynt och så men kan inte ha långvarig kontakt med föremål som inte är nickelfria, som smycken och klockor och så. Då får jag små röda kliande utslag. Extra tydligt märktes det då jag råkade använda ett par örhängen som tydligen inte var nickelfria. Då blev det alldeles varigt och rött i öronhålen.

Svar på tråden Någon med nickelallergi?