• safety

När är det dags att sluta med piller?

Vi har på allvar börjat längta efter barn, men planerar bröllop nästa höst. Det känns inte så kul att vara gravid på sitt bröllop, så vi tänkte vänta tills vi gift oss.

Men det vore skönt att kunna "förbereda sig" lite, och sluta med minipillren så att kroppen kan komma igång. Jag vill inte sluta för tidigt för kondom är verkligen ingen hit, men inte heller för sent eftersom hormonförändringen påverkar finnar, fett hår, vikt etc och det inte vore kul med massor av finna och ett antal extrakilon veckorna innan bröllopet.

Vad säger ni, någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta innan man "får igång maskineriet" efter minipiller? En smekmånadsbebis vore verkligen drömmen!

• Svar på tråden När är det dags att sluta med piller?
  • Therése

Jag har inte själv försökt bli gravid men kan svara för nästan alla mina vänner som har barn och har slutat med p-piller... varenda en av dem har otroligt nog blivit med barn omgående (inom en månad i princip). Någon sa att efter att ha slutat med piller producerar kroppen överskott av hormoner (eller hur det nu var, är inte så insatt ännu...) så tydligen ska det därför vara extra lätt att bli gravid väldigt tidigt efter pillren. Med andra ord skulle jag inte sluta för snart om jag var du, om du inte vill vara gravid på bröllopet! Det kan givetvis variera från person till person, för vissa måste det förstås ta längre tid, men enligt mina vänner har det gått väldigt fort.

• Santa Fe

Jag har inte heller egen erfarenhet. Men de kompisar jag känner som ätit p-piller och slutat för att de velat få barn, de fick vänta på en regelbunden mens (+ägglossning då) i nästan ett år.
    Summa summarum så antar jag att det inte finns nån mall att följa utan alla kvinnokroppar fungerar lite olika och det är svårt att innan veta exakt hur just din kropp fungerar.

Kanske bra att vara medveten om att det KAN ta tid att dels få mensen tillbaka och dels bli gravid, så man inte blir rädd och orolig och tror att nåt är fel bara för att det kan dröja ett tag.

• Jennie med ie

Mitt råd är att sluta i alla fall några månader i förväg och därefter skydda sig med t ex kondom fram tills man vill börja försöka bli gravid. Även om en del blir gravida omgående så är det trots allt vanligt att man får vänta ett tag innan menscykler och ägglossning stabiliserar sig.

• liina

Hej!

Här kommer ett råd från mig som nyligen satt in en spiral efter att ha ätit piller i tio år: Sluta med piller nu och skydda dig med kondom eller annat fram till bröllopet. Jag satte in en kopparspiral (är alltså helt hormonfri) och jag har inte fått tillbaka mensen. Den skulle ha kommit för ca 3 veckor sedan.

Vissa får tillbaka den utan problem medans vissa får vänta väldigt länge. Jag tror det är bättre att vänta nu än sen när ni vill börja försöka.

/liina

• Ekorren Fagerlund

Min lillasyster slutade med p-piller för drygt ett år sedan och har aktivt försökt skaffa barn med sin sambo sedan dess - utan resultat! Själv slutade jag med p-spruta och då tog det 2,5 år innan min mens kom tillbaka, men jag blev inte gravid på det halvår jag hade mens innan jag började med minipiller. Sååå, tänk igenom om det gör nåt om du är "nygravid" när du gifter dig. Det syns ju inte utanpå förrän efter minst 3 månader med första barnet, typ.

Om det är själva grejen att du inte vill tillverka bebis förrän du är gift är det ju en annan sak..

Lycka till med både bröllop och bebis så småningom! Ekorren.

• safety

Hej igen!
    Tack för hjälpen allihop! Nu är det så att jag äter minipiller, inte p-piller, vilket borde betyda att jag redan har ägglossning. Då borde det gå fortare än med p-piller tycker jag.

Jag vet att det kan ta väldigt olika lång tid innan man får tillbaka mensen efter p-piller, men hur är det med minipiller?

Det är inte principen med att vara gift innan jag blir gravid som jag bryr mig så mycket om. Snarare så att jag inte vill vara illamående eller känna mig hängig (om man nu skulle vara drabbad av det) och gärna vill få dricka champagne och de goda vinerna vi valt ut till bröllopet (mycket intresserad av sånt!)

• Jennie med ie

Det är vanligare att man har ägglossning då man äter mini-piller än om man äter vanliga p-piller, men alla som äter minipiller har inte det. Långt ifrån. Även om det inte är huvudsyftet med pillren så hämmas ägglossningen ändå i många fall. Och det kan ta tid att få tillbaka de vanliga funktionerna även efter minipiller.

• brunetten

Saftey, nu harjag iofs ätit p-piller men jag var som du innan vårt bröllop i augusti. Jag ville absolut inte bli gravid innan bröllopet. Så vi slutade en vecka innan (kartan tog slut) sedan blev jag gravid på andra försöket. Så det blev inte en smekmånadsbebis men så nära det gick.

Om du verkligen vill ha barn snart efter bröllopet så skulle jag också rekommendera att sluta med minipillrena ett par månader innan och skydda dig på annat sätt. På det sättet kan du också kolla när du har ägglossning.

Lycka till!

• Frk Cattis

Jag slutade själv med mini-piller i slutet av maj förra året och vår dotter föddes i slutet av april, dock 10 dagar "försenad". Hon blev alltså till under semestern i juli förra året, det kan alltså gå ganska fort. Flera av mina vänner har också blivit gravida direkt då de slutat med pillren... Lycka till med både bröllop och barn.

• sjöbrud

Jag hade ätit p-piller i 10år när jag slutade och det tog 3mån att bli gravid. Första mensen efter jag slutat tog ung 1,3 mån, sen rullade det på. Hann bara få en till men på utsatt dat.

Svar på tråden När är det dags att sluta med piller?