mens när man ammar?
Jag och mina kompisar (varav ingen har barn) började diskutera huruvida man har mens när man ammar eller inte. Det visade sig att ingen av oss visste, så nu frågar jag er. Hur är det?
Jag och mina kompisar (varav ingen har barn) började diskutera huruvida man har mens när man ammar eller inte. Det visade sig att ingen av oss visste, så nu frågar jag er. Hur är det?
Svaret är: det är olika. En del får tillbaka mensen tämligen omgående fast de helammar, en del får vänta ett bra tag på mensen fast de dragit ner mycket på amningen eller slutat helt och så finns det massor som hamnar nånstanns mittemellan. Och eftersom första ägglossningen kan komma före första mensen så finns det alltså risk/chans att bli gravid fast man ammar och ännu inte fått tillbaka sin mens.
När man precis har fått barnet blöder man i genomsnitt 6 veckor efteråt! Det kallas avslag och består av blod och sårvätska. Luktar inte hallon! Det kommer från livmodern och även sår om man spruckit lite under själva förlossningen..
Efter de 6 veckorna kan mensen komma igång i princip närsomhelst även om den brukar dröja ett par månader.
Jag har två barn själv och så här var det för mig och flera av mina kompisar i alla fall..
Ekorren.
Det tog ung 1 år innan jag fick tillbaka mensen med mitt första barn och med mitt andra barn fick jag aldrig tillbaka mensen för jag satte in en hormonspiral - den tar ofta bort hela eller i stort sett hela mensen. Kan rekomendera den om man kan äta p-piller!