• Knuten

För mycket hushållsarbete!

Jag har en sambo som har svårt att hålla efter sig. Han har bara denna lilla egenhet men det har blivit en sådan stor fråga för mig att jag undrar om han är rätt man för mig. När jag kommer hem från mitt jobb kan det helt enkelt bli för mycket. Hur mycket jag än städar är det alltid efter några timmar stökigt igen. Jag tvättar och han också men han tvättar så slarvigt och tvätten luktar slut. Istället för att han skäller på mig har jag nu helt tagit ansvaret för tvätten. NÄr han diskat är halva köksgolvet blött. Ibland tänker jag att jag ger upp detta förhållande. Jag ser mig själv jobba heltid plus att jag måste grovstäda varje dag plus laga mat, plus ta hand om barnen. Tänk om vi har barn. Då är hemmet livsfarligt för dem. När jag tar upp det tycker han att jag är gnällkärring och bara gormar. Då kan jag meddela att jag säger till när jag absolut inte orkar mer. Detta påverkar vårt sexliv och jag känner mig aldrig ledig. Ush! Vad ska jag göra. Är det någon annan som lever ihop med en partner som har svårt att hålla efter sig? Hur har ni löst det? Jag är ingen perfektionist vill jag poängtera. Hur ska jag ändra inställning. Min mamma var en som tjatade om att vi skulle städa och jag hatade det. Jag vill nu inte bli sådan mot min sambo. Hjälp mig snälla. Jag vill vara snäll och ha krafter kvar att vara ödmjuk och snäll.

• Svar på tråden För mycket hushållsarbete!
  • Isolde

Jag förstår att du undrar om denna karl är något för dig! Det handlar ju inte bara om jobbet i sig, utan för den brist på respekt som jag tycker att han visar dig genom inte att göra sin del av hemarbetet (eller åtminstone göra det ordetligt).

Och vadå gnällkärring? Usch vad förbannad jag blir när män avfärdar kvinnors klagomål med att de "bara gnäller"!

Du kanske kan försöka snacka med honom vid ett icke-aggressivt tillfälle, d.v.s. inte just när han står och slabbar med disken. Och pröva att lägga upp det som att det handlar om just respekt. Respekterar han dig som människa? Varför lyssnar han inte då på vad du har att säga om arbetet i hemmet? Han kanske har märkt att sexlivet inte är på topp längre? Påpeka att du skulle vara mindre trött bra mycket mer intresserad om du slapp ta hand om mat, tvätt och dessutom vada fram i hans diskpölar.

Ibland blir jag så trött -- vilket århundrade lever vi i egentligen? Som tur är finns det undantag, och jag har den stora lyckan att ha en sådan. Vi DELAR på hemarbetet.

Lycka till!

• Ariel The Mermaid

Jag håller med Isolde, du är absolut ingen gnällkärring. Jag hade exakt samma problem med min sambo-till slut orkade jag inte mer, utan började bara skrika och grina rätt ut i ren j-la förtvivlan. Jag blev så fruktansvärt arg över det faktum att jag hela tiden tog hänsyn till vad han ville, vad han tyckte var viktigt osv. Men brydde han sig om vad jag tyckte var viktigt? Nix! För mig är det viktigt att ha det städat hemma och att plocka uppp handukar och diska är inte så förb. svårt! Jag sa åt honom att jag tyckte att han betedde sig respektlöst mot mig, eftersom han fullständigt sket i vad som var viktigt för mig, medan jag hela, hela tiden tog hänsyn till honom!

Det är bara att ställa honom den enkla frågan: Varför är du inte rädd om mig? Det gjorde jag. Man kan inte i längden leva i en envägs relation, där bara en av parterna tar hänsyn och ställer upp. I alla fall inte om man vill må bra!

Ställ dessutom dig själv frågan: Om han absolut avskyr att du t ex ställer skorna mitt i hallen-skulle du då ställa skorna där och inte ta hänsyn till att det var viktigt för honom? Om svaret på frågan blir nej, fråga dig själv varför han inte gör detsamma för dig!

Hoppas att allt löser sig för dig, jag håller tummarna!
    PS: Det kan faktiskt bli bättre, tro det eller ej. Min gubbe är långt ifrån perfekt, men han har äntligen förstått att något så trivialt som städning kan vara viktigt för mig!
    /Ariel

• Nyfiken gul , nu fru

Mitt tips är att göra upp ett städschema med varsina ansvarsområden! Låter befängt men det är fullkomligt lysande!!

Sen gäller det för dig att bita ihop och inte förvandlas till surkärring om han missar det han gör...

Min gissning är att han faktiskt skiter i vad du säger... du städar ju ändå upp efter honom...?????

Sluta behandla honom som ett barn så ska du se att han blir vuxen...

• Fii

Du är inte gnällig - du ber bara om att bli behandlad som en människa, inte en slav.

Ibland tror jag inte att en del män fattar hur mycket energi som deras sambos/fruar måste lägga ner på tvätt, städning mm. Jag tror som nyfiken gul, så länge du fixar allt kommer han att tycka att det är ganska bekvämt.

Jag tror att jag skulle vägra göra "hans" del, för att visa hur mycket jobb det är. Typ bara tvätta mina kläder, inte hans. Bara laga mat till mig, inte till honom, och bara diska min tallrik. Sluta köpa hans kaviar och fil, om ni inte alltid äter samma. Inte påminna honom om hans mammas födelsedag. Och så vidare. Att ta över och göra allt själv slår BARA tillbaka på dig själv, tyvärr.

Visst bör du också försöka prata med honom, som flera andra skriver, i ett läge när ni båda är lugna. Att göra ett schema diskutera igenom de olika arbetsuppgifterna (vad ingår i tvätt eller vattning tex) är också bra, typ i diskning ingår att ta upp matresterna ur vasken och torka av golvet om det har blivit blött.

En sak som man dock bör tänka på är att om det är den andres ansvar att göra en sak, så ska han få göra det på sitt sätt (så länge slutresultatet blir OK förstås). Ibland kan en del kvinnor vilja bestämma exakt HUR en syssla ska göras, inte bara att den ska göras. Typ om han vill diska så att golvet blir blött så kan väl han få göra det, bara han torkar där sedan. Min man lagar mat på ett helt annat sätt än jag (ganska mycket omständigare), men det har inte jag med att göra, så länge det blir gott.

Som Isolde vill jag säga att det finns hopp, vi gör varannan grej hemma (mat varannan dag, disk den andra, tvätt varannan gång osv).

Till sist ett boktips: Ordination Vardagsfeminism av Jenny Sjögren. Handlar om precis det här.

Svar på tråden För mycket hushållsarbete!