• stinalina

blödningar av kopparspiral

Är det någon som haft eller har kopparspiral som känner till biverkningarna?

Har fått en kopparspiral insatt för sex veckor sedan och det har blött sen dess, mer eller mindre. Efter något uppehåll för en vecka sedan på ett par dagar passade vi äntligen på att ha sex. Efter någon dag kom blödningarna igång igen, det är ungefär så mycket det brukar vara första dagen av mensen... Jag har inte ont men jag känner mig orolig att det aldrig skall sluta och bli normalt. Kan det vara så att jag är mer lättblödande än normalt och därför inte kan ha spiral? Går det över så småningom? Går man upp i vikt av kopparspiral, dvs blir man mer hungrig? Hur länge skall jag vänta innan jag ber att få ta ut den, tro? Kan tillägga att jag inte varit gravid.

Jag hoppas att det finns några här med erfarenheter av detta som kan hjälpa mig. Barnmorskan och gynekologen säger varken bu eller bä, tycker jag.

• Svar på tråden blödningar av kopparspiral
  • Skånetjej

stinalina:

Man går INTE upp i vikt av kopparspiral, eftersom den inte påverkar hormonerna alls. En del personer blöder väldigt mycket av kopparspiral. Det kan sluta eller bli bättre. Jag hade min spiral i flera (jag tror 5) månader innan det slutade tokblöda! Det blödde nästan hela tiden förutom mellan 3 - 5 dagar per månad! Jag var jättenära att ge upp, men sedan blev det mycket bättre! Visserligen har jag förmens, mens och eftermens vilket kanske tillsammans blir upp till 9 dagars blödning, men det är det värt eftersom jag absolut INTE klarar av hormoner i någon endaste form (jag är ett veritabelt hormonmonster i mig själv!). Mitt tips är att inte ge upp. Kroppen kan reagera sådär eftersom det ju trots allt är ett främmande föremål som kroppen måste vänja sig vid, och det kan ta tid. Jag kan tillägga att två gynekologer gav mig rådet att ta ut den. Men jag höll ut och nu är jag jättenöjd!!!

• liina

Hej!

Det sägs ju att både blödningarna och menssmärtan kan öka av kopparspiral och det verkar stämma på mig också.

Jag satte också in min för sex veckor sedan och har haft några småblödningar. För fem dagar sedan fick jag min "första" mens som var två veckor försenad.
    I normala fall (när jag åt p-piller) brukade min mens vara över på fem dagar men nu verkar den hålla på hur länge som helst! Är som sagt inne på femte dagen utan att den minskat något alls, suck.

Men du verkar ha det ännu värre. Tyvärr har jag inget bra råd att ge, du får nöja dig med mina erfarenheter...

/Liina

• Skånetjej

Glömde tillägga att jag inte heller varit gravid....

• hybris

Jag hade kopparspiral i ett par år och höll på att bli tokig. Mensen höll på i mer än tio dagar och jag blödde rikligt. Hann knappt komma över den ena mensen förrän det var dags för nästa. Och fick många svampinfektioner p g a ständig användning av bindor som blev fuktiga.

Pratade med min gynekolog som berättade att det här var jättevanligt.
    Bytte till hormonspiral och det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Mensen försvann och inga piller eller något annat att tänka på.

• stinalina

Tusen tack för era svar, det känns dock inte helt hopplöst när jag hör vad Skånetjej säger att det tog 5 månader innan det lättade. Det får mig att hålla ut lite till. Men jag ser också på de andra inläggen att det kan vara riktigt problematiskt... Men som den optimist jag är ; ) hoppas jag lite till. Hormoner, nej tack!

• grön brud

Som motvikt till dom som haft problem måste jag berätta om mon kopparspiral som jag haft i 9 år utan ett enda problem. Samma kväll som jag satt in den hade jag som lätt mensvärk. Sedan inte ett dugg. Inte längre mens, inte rikligare blödningar utan bara bra.

• stinalina

Skånetjej:

Jo, efter en liten stunds funderande undrar jag hur du fann motivation att hålla ut, hur visste du att det skulle läka trots att du fått rådet från två gynekologer att ta ut den! Hur kunde du vara så övertygad? För egen del är instinkten att ta bort något som ligger och skaver i livmodern... Jag är bara så imponerad att du stod ut och undrar hur och varför?

• Skånetjej

Det är ju egentligen inget som ska läka, eftersom man inte har något sår någonstans... Jag tvingade mig själv att försöka en månad till och en månad till... Det var bara för att jag inte kunde använda någon annan typ av preventivmedel, det vara bara tvunget att bli bra! Gynekologerna gav mig väl egentligen inte RÅD på det sättet, men tyckte jag skulle ta ut den om jag inte trivdes med den. Låter lite dum-envist egentligen... FEM månader...

• stinalina

Skånetjej,

Jag förstår ... Tack för att du tog dig tid att svara. Trevligt att se att man inte måste vara så himla rationell i sina handlingar jämt, utan ren och skär envishet gör att man lyckas.

• liina

Hej igen!

Ville bara tillägga att min mens har förändrats. När jag åt piller varade den i ca 5 dagar, varav de sista två var det mycket sparsamt.
    Nu när jag satt in spiral blödde det mycket i 6 dagar och sen tog det tvärt slut, underligt.

God jul!
    /Liina

• stinalina

liina:

Tack för svar och kan bara konstatera att det där med blödningar verkar vara totalt olika för oss kvinnor. Några blöder ingenting medan andra, som jag, slutar det inte för... Men det är "skönt" att höra att det kan variera så mycket, då skall jag ta det lugnt.

Önskar dig och alla andra som varit snälla och hjälpt mig med mitt problem en riktigt God Jul och Gott Nytt år! Nu reser jag iväg imorgon, mmm ...det skall bli skönt.

Svar på tråden blödningar av kopparspiral