• frasselina

han vill inte gifta sig

vi har varit ihop i 71/2 år , förlovade i 5 år och en dotter på 14 mån. vi är lyckliga och allt är frid och fröjd. saken är att min stora dröm (som alla tjejer) är att få gift mig ! vit klänning, vacker kyrka hela kittet ! men han vill inte ! tycker att det är onödiga pengar ! han e oromantisk, jag vet ! men jag vill inte ge upp min stora dröm och samtidigt skulle det vara en trygghet att va gift nu när vi har barn ihop. tips vad jag kan göra ??

• Svar på tråden han vill inte gifta sig
  • grön brud

Avvakta. Försök att avdramisera det hela lite. Han kanske inte alls ser fram emot den uppståndelse som det kommer att bli. Vi har varit tillsammans i 25 år och vi har två barn och skall gifta oss nu på lördag. Min blivande har aldrig "förstått vitsen" med att gifta sig. Allt eftersom åren gått har vi kompromissar lite och vi tar ett enklare borgerligt bröllop. Släkt och vänner kommer att vara med under vigseln men vi skippade kyrkan. Efter det har vi middag med bröllopstårta och fest.

Om man har barn ihop är man mer bunden till varandra än vad man blir genom ett giftemål. Försök att komma överens och ta det i er egan takt. Hör gärna av dig igen.

• Fii

Är det viktiga för dig att vara gift (som du säger, det är en trygghet) eller att ha ett prinsessbröllop?

Och vilket av det är det han är emot, giftermålet eller det stora bröllopet?

Tror att det är ganska viktigt att du börjar med att få svar på frågorna ovan. Fundera också på vilka delar du kan kompromissa med och vilka som är viktigast för dig.

Själv har jag aldrig drömt om ett stort bröllop, trots att jag är tjej, och när vi kom överens om att gifta oss så ville jag helst göra det bara vi två i rådhuset. Han däremot ville ha med sin familj och ha det lite större. Vi kompromissade och hade en borgelig vigsel med våra 20 närmaste vänner och släktingar och en informell fest efteråt. Det var superbra, trots att det inte var som jag tänkt först.

Jag kan också förstå argumentet om att det är en onödig sak att lägga pengar på, eftersom det är över så fort. Vi hade ett enkelt bröllop som totalt gick på 9013.45:- (vi summerade i förrgår). Sedan la vi visserligen 50-60.000 på vår bröllopsresa; en månad på Nya Zeeland. Kändes som rätt prioritering för oss.

Även ett mer traditionellt bröllop går att göra billigare. Om du söker på gamla trådar så finns det massa spartips. Gör en budget och en sparplan som du visar honom, så att det inte blir en abstrakt summa "massa pengar" utan istället mer konkret.

• Meddelande borttaget
  • Jj?

Fundera över vad du tycker är viktigast: Bröllop eller äktenskap?

Fråga honom vad det är han tycker är onödigt:
    Bröllop eller äktenskap?

Utifrån det kan ni säkert hitta en kompromiss som ni båda trivs med.

• Meddelande borttaget
  • a flock of seagulls

Om han tycker det är onödiga pengar kan du få tryggheten ändå, antingen genom att ni gifter er utan fest och allt annat som är runtomkring eller så skriver ni testamente där ni ärver varandra och eventuellt andra avtal. Det ena utesluter inte det andra. Går han inte ens med på det är det skulle jag ta mig en ordentlig funderare. Sedan kan ni ju vänta tills ni har mer pengar och ha en fest och välsignelse senare. Eller gifta er nu med få gäster. Att lägga pengar på ett bröllop är en sak, att få tryggheten en annan.

Svar på tråden han vill inte gifta sig