• Jacequeline

    Kopparsprial

    Läste att man helst inte ska ha kopparsprial om man inte har fött barn, är detta sant?
    Vill gärna höra alla erfarenheter av kopparsprial :)
    Kramar

  • Svar på tråden Kopparsprial
  • Jacequeline

    Kan ju inte stava :D SPIRAL

  • Monn

    En av anledningarna till att vissa rekommenderar det är att många blöder mer och har mer mensvärk innan de fött sitt första barn och kopparspiral har en förmåga att förstärka både mängden och smärtan.

    Men i normala fall kan man ha koppar spiral fast man inte fött barn. Jag har inte fött barn och ska sätta in en hormonspiral snart. Enda problemet kan vara att livmodern är för liten, men det är tydligen väldigt ovanligt.

    Är man dessutom överkänslig mot hormoner finns det inget annat preventivmedel (ja, kondom då) förutom kopparspiral

  • liina

    Hej!

    Visst kan du sätta in en spiral utan att ha fått barn. Det har jag gjort och den funkar jättebra, hittills.
    Alla upplever insättningen olika, vissa tycker det gör ont, andra inte.
    Om du träffar på någon gynekolog som inte vill sätta in den, leta vidare...

    /Liina

  • Frances

    Jag satte in en kopparspiral på Nacka sjukhus! Jag har inte blött eller nånting (mellanblödningar o dyl.) och insättningen kändes som vanlig mensvärk. Lycka till

    Och just det, jag har inte fött barn heller!

  • Miiiaaa

    Jag skrev just ett inlägg i tråden "spiral" men kan ju skriva här oxå!

    Jag satt in en kopparspiral igår, och det gjorde väldigt ont. (har inte fött barn). Men vid närmare eftertanke så var det verkligen värt det, för jag slipper vara deprimerad, som jag blir av p-piller.. och att inte stoppa i sig hormoner är väl en bonus om något.. så bit ihop, smärtan är övergående.

  • Jacequeline

    Tack för era erfarenheter!
    Kram
    J

Svar på tråden Kopparsprial